Thursday 23 October 2014

ENTRI 96 : RESEPI KEK BATIK BERKACANG.

Bismillah.


Beberapa minggu lalu, jiran  menghulur satu bekas berisi kek batik. 
Memang lain dari yang biasa saya buat. Sedap juga sebab kaya dengan rasa kacang tanah. Disebabkan anak-anak turut menyukainya, saya pun keceklah resepi dari Kak Ida, jiran saya itu.


RESEPI KEK BATIK BERKACANG.

1 peket serbuk milo saiz kecil ( 200 gm )
500 gm ( 1/2 kg ) biskut marrie
3/4 tin susu pekat
 1 1/4 cawan air
1 ketul butter (saya guna 1/4 ketul saja)
5 biji telur - pukul sedikit dengan garfu
1 mangkuk kacang tanah ( 2 cawan )- tumbuk kasar

Caranya : Cairkan butter, masuk susu pekat, air dan serbuk milo. Gaul sebati. Masuk telur dan kacau laju. Tutup api. Masuk biskut yang telah dipecah empat dan kacang tumbuk. Ratakan dan masukkan kedalam acuan yang telah dialas plastik. Sejukkan sebentar sebelum transfer ke peti sejuk.

Saya pon cuba buat.
Sangai kacang tanah ( goreng tanpa minyak ) dengan api perlahan supaya masak sekata. Selalulah kacau supaya ia tidak hangit. 


Bila kulit luarnya mulai brown, ia sudah pun masak. Sejukkan dalam dulang dan ramas-ramas dengan tangan agar kulitnya tertanggal, tampi untuk mengasingkan kulit. Bila sudah sejuk sepenuhnya barulah datang rasa rangup.


  Pecah empat biskut marrie ini.


Kacang tanah yang sudah siap perlu ditumbuk kasar. Kita perlukan serbuk milo, telur, susu pekat dan air.


Ikut resepi Kak Ida, perlukan satu ketul butter, saya pula tidak suka rasa butter yang terlalu kuat jadi saya kurangkan. Pakai sedikit pun rasanya tetap sedap.


Cairkan butter, masuk pula susu pekat dan air. Besarkan sedikit api, masukkan serbuk milo dan gaul rata-rata. Masukkan pula telur yang telah dikacau dengan garfu tadi. Kacau laju dan terus tutup api.


Masukkan biskut marrie dan kacang tumbuk (Tinggalkan sedikit kacang tumbuk yang lebih kasar untuk ditabur atas permukaan ).
Gaul rata dan curahkan adunan kedalam satu loyang yang telah dialas plastik supaya tidak melekat dan mudah untuk dikeluarkan nanti. Sejukkan dalam peti ais. Dalam masa 1 jam, sudah boleh keluarkan . Lalukan pisau disekeliling dan perlahan-lahan tarik plastik keluar dari loyang. Letak atas dulang supaya mudah untuk proses pemotongan.



Potong dan simpan dalam satu bekas kedap udara dan bolehlah disimpan semula kedalam peti sejuk.



       

           

  Kaya dengan rasa kacang tanah. 

 
Sekian.


No comments:

Post a Comment