Tuesday 14 October 2014

ENTRI 87 : AGAR- AGAR CENDOL

Bismillah...


Masih ada lebihan cendol sewaktu buat talam cendol tempohari. Saya ambil keputusan untuk gunakannya kali ini. 

RESEPI AGAR- AGAR CENDOL.

1 peket agar-agar tali ( 20 gm )
( rendam 4 jam )

Lapisan bawah
1/3 agar-agar 
2 cawan air
1/3 cawan gula merah
1 helai daun pandan

Lapisan atas
2/3 agar-agar
3 cawan air
1/2 cawan gula pasir
1 cawan santan
secubit garam
1/2 cawan cendol
1/4 cawan kacang merah yang telah direbus



Baca arahan, berat yang berlainan memerlukan jumlah cairan yang berbeza.Yang ini berat agar-agarnya adalah 20 gm yang memerlukan 1500ml cecair ( 6 cawan cecair ). 
Rendam dahulu selama 4 jam.


Saya akan guna kacang merah. Cukup 1/4 cawan  kerana ia akan mengembang. Rendam dahulu dan rebus dengan api sederhana selama 1 jam. Bila sudah lembut, toskan air dan sejukkan. Untuk lebih mudah, boleh juga gunakan kacang dalam tin, lebih lembut dan sedap rasanya.


Sementara itu boleh mula masak untuk lapisan bawah. Gunting 1/3 daripada agar-agar yang telah direndam tadi. Sediakan juga gula merah, air dan daun pandan.


Masak dalam periuk - dalam anggaran 8 minit ia akan hancur sepenuhnya, baru masukkan gula merah dan daun pandan. Biar gula hancur baru tapis.


Biarkan 3 minit, baru sudukan kedalam acuan pilihan yang telah dibasahkan dengan air. Sudukan separuh sahaja. Boleh juga gunakan loyang. Biarkan agar-agar membeku pada suhu bilik.


Sediakan bahan lapisan atas. Baki agar-agar, air, gula dan santan bercampur secubit garam


     2 bahan ini untuk mencantikkan agar-agar.


Masak agar-agar. Dalam masa 8 minit ia akan hancur, kemudian masuk pula gula pasir. Bila gula sudah pun larut masuk pula santan yang telah digaul dengan secubit garam halus. Tutup api. Masuk cendol. Gaul perlahan supaya mesra. Rehatkan 3 minit sebelum disudu kedalam acuan.


Cucuk dengan garfu permukaan agar-agar yang telah mengeras tadi, masukkan sedikit kacang merah dan sudukan agar-agar bercendol pula.


 Bila sudah mengeras pada suhu bilik, alihkan kedalam peti ais.


Boleh keluarkan dan simpan dalam satu bekas -simpan semula dalam peti ais. Jangan letak bertingkat kerana lapisan agar-agar gula merah akan berbekas warnanya bila diletak atas permukaan putih agar-agar bercendol.







Sungguh sedap makan sejuk-sejuk.
Silalah cuba.


Sekian.




No comments:

Post a Comment