Tuesday 21 October 2014

ENTRI 95 : MASAK PASTA.

Bismillah.



Dimuntah kembali apa yang ada didalam mulut. 
Saya geleng kepala.
    " Tak tertelan" katanya perlahan dengan muka kelat.
Tekak orang kampung, memang begitu.

Spaghetti  itu memang masam. 

Cuba Melayukan sos itu.

Semalam saya try masak Fettuccine.
Dengan sos masam pedas berdesing.
Sedap kata budak-budak.
Itu yang penting.


RESEPI SOS SPAGHETTI BOLOGNESE.

3 butir bawang putih- tumbuk halus
1 labu bawang holland ( bawang besar warna kuning ) - dadu
3 sudu besar cili kisar
1 botol sos prego - tradisional
1 mangkuk daging ayam atau daging lembu - kisar/cincang.
1 kiub ayam
Sedikit sayuran pilihan
Sedikit herba campuran
Garam halus dan gula secukup rasa.

1 bungkus pasta pilihan
Air 3 liter
1 sudu besar garam
1 sudu besar minyak

Cara saya:


Sebotol sos prego- jika gunakan ini semata, memang masam sangat.
Orang Itali tekak depa lain.


Kita masukkan unsur Melayu.


Saya gunakan selabu bawang Holland, bawang putih dan sedikit sayuran - kobis bunga dan carrot Keduanya hiris nipis. Lagi bagus jika ada cendawan butang dan brokoli. Lebih Italian.


Saya ada lebihan daging ayam dalam peti ais, jadi saya dadukan dulu kemudian cincang halus. Boleh juga gunakan daging cincang yang ada dipasaraya.


Tumis bawang besar dan bawang putih hingga naik bau. Lagi bagus jika dapat gunakan minyak zaitun. Bila sudah naik bau, masuk pula cili kisar dan goreng hingga garing. Sebaik garing masuk ayam cincang. Biar ayam betul-betul masak sekata baru masukkan sos prego. Masukkan sedikit air jika terlalu pekat.


 Kecilkan api, masuk sayuran. Sayur sedap dimakan rangup. Perasa dengan garam dan lebihkan gula untuk imbangi rasa masam. Masukkan 1 ketul kiub ayam bagi memancing rasa. Siap.


Saya naikkan periuk, isi 3 liter air dan didihkannya, tiba-tiba...PLUP..!!
Gas habis!
Syukur sempat masak sos.
 Apa nak buat? 
 Rice cooker kan ada!
Kita jalan terus.
Didih air dalam periuk nasi. Masukkan 1 sudu besar garam halus dan 1 sudu besar minyak masak agar pasta tidak melekat. Masukkan pasta. Tutup periuk dan masak dalam masa 11 minit. Bila sudah cukup masa, offkan suis dan boleh toskan.


 Sebelum hidang, saya tabur atas pasta sedikit herba campuran. Lagi bagus kalau ada fresh herbs seperti hirisan daun parsli, rosemary.


   Nampak sedap kan ?


 Salah satu karbohidrat yang mengenyangkan.


  Sedap dan tidak muak.
Anak saya makan bertambah.


Sekian.






No comments:

Post a Comment