Friday 17 October 2014

ENTRI 93 : SMART EATER.

Bismillah.....


Kegilaan terkini saya.
Kira kalori.

Semalam buat karipap, makan 6 keping.
Berapa jumlah kalori yang sudah saya telan?
Sebutir karipap berkalori  130 kcal.
Kalau 6 bermakna : 6 x 130 =  780 kcal.
Banyaknya!

Demikianlah saya hari ini.
Surirumah yang kurang aktif seperti saya perlukan 1900 kcal sahaja berbanding wanita dewasa(20 - 39 tahun ) yang memerlukan 2000 kcal. Remaja perempuan pula (10 - 19 tahun) ) perlukan tambahan 100 - 300 kcal lagi kerana mereka pada peringkat umur paling aktif dalam hidup.

Saya bertuah kerana memiliki kantung perut yang consider kecil, mudah kenyang walaupun makan sedikit. 
Semalam saya beria-ia mengira jumlah kalori yang telah diambil dari mula celik mata hinggalah tutup semula. Lega sungguh kerana ia tidak melebihi 1900 kcal pun.

Saya mahu jadi smart eater. Makan dengan otak, bukan dengan nafsu. Semua berhak nikmati setiap peringkat hidangan- breakfast, minum pagi, lunch., minum petang dan makan malam. Tidak perlu skip. Cuma jaga dari segi portion. Nasi separuh pinggan adalah selamat. Lauk diambil bersama sayur kegemaran masing-masing. 
Jangan bertambah.

Satu lagi kelemahan, ada possiblity untuk makan berulang-ulang. 2 keping karipap emak buat mana cukup sebab sedap, semua depan mata. Makan pula ramai-ramai. Karipap dan goreng pisang adalah dua contoh kuih bergoreng yang tinggi kalori. 
Saya pernah buat pavlova -for sure kandungan kalorinya pun tinggi, akhirnya saya juga yang terpaksa habiskan. Masa itu saya belum tahu kira kalori, kalau tidak mesti dapat mimpi ngeri.

Apa sebenarnya kalori?
Ia unit untuk mengukur tenaga. 
Kalori diguna oleh tubuh untuk ditukar jadi tenaga.
Jika terlebih kalori yang diambil tetapi tidak dibakar - akan mengakibatkan pengumpulan lemak. Kalori mesti dibakar, dalam bentuk melakukan aktifiti fizikal dan juga senaman. 

Senarai makanan yang bantu bakar lemak:
 
1 -  Bawang putih dan bawang merah
2  - Tomato
3  - Putih telur
4  - Lada
5  - Anggur
6  - Carrot
7  - Timun

Makanlah dalam kuantiti terkawal.
Begitu juga dengan minuman. 
Saya ambil minuman manis pada waktu sarapan sahaja. (Teh tarikku berkalori 100 kcal) 
Selebihnya saya akan lebihkan air masak.

Jumlah kalori sangat tinggi pada nasi beriyani ayam iaitu 880 kcal.
 Jika lunch nasi beriyani, pastikan makan yang light pada minum petang dan makan malam.
 Itulah caranya.

Masih ada banyak ruang untuk belajar.

Alhamdulillah.


Sekian.






No comments:

Post a Comment