Wednesday 15 October 2014

ENTRI 90 : PROGRAM KEKAL SIHAT.

Bismillah.


Program Kekal Sihat.
Surat pekeliling sudah pun diedar. Rata-rata semua sudah tahu atur cara. Salah satunya adalah saringan kesihatan secara percuma. Sikecil saya pula terlibat dalam acara pertandingan mewarna.

Saya cukup takut. Mana tahu dek kerana roti canai yang sekeping sarapan tadi, bacaan saya akan tersangkut. Memang berdebar-debar kerana agak ramai antara mereka yang baru tahu rupa-rupanya mereka sudah ada penyakit darah tinggi atau kencing manis. Malah ada juga yang tidak dapat menerima kenyataan lalu bertekad mahu membuat pemeriksaan kedua diklinik berbayar pula.
Apa pula keputusan saya?...


Mula-mula kena timbang berat badan dan ketinggian. Tujuannya untuk semak Indeks Jisim Tubuh - Body Mas Index ( BMI )- untuk tahu samada berat badan berlebihan atau pun tidak.

Mari ambil tahu dan ambil peduli.

     BMI =  Berat badan  ( kg )      
                 Tinggi (m ) x Tinggi (m )

 Contoh : berat saya adalah 62 kg manakala tinggi pula 165sm.
 
     BMI = 62 kg    
               1.65m x 1.65m

              = 62kg    
               2.7225

              = 22.773 kg/m2.( NORMAL )


Klasifikasi
Kurang 18.5 :  kurang berat badan
18.5-24.9  :   normal
              25-29.9 :  berat badan berlebihan
Melebihi 30 : obes.


 Tekanan darah saya sedang diambil. 

Apakah itu tekanan darah?
 
Bacaan atas sistolik H (tekanan darah keluar dari jantung)
Bacaan bawah diastolik L (tekanan darah balik ke jantung dari buah pinggang)   

normal  115 - 135
    normal  75 - 85


Dan alhamdulillah.
Doktor itu kata bacaan saya normal.
133  mmHg
  75

Lega betul.
Kalau tidak, saya akan boikot roti canai for the rest of my life.



Ambil darah pula untuk ujian kencing manis.
Yang ini takut juga sebab ada faktor keturunan. 

Mari kita fahamkan serba sedikit mengenainya :
Paras glukosa darah selepas berpuasa bagi orang yang tidak ada penyakit ini adalah 4 - 6.6 mmol/ L.
Manakala paras gula selepas makan (pos prandial )- boleh diterima hingga 10mmol / L.
Jika lebih rendah dari bacaan 4 mmol/ L -ini disebut hipoglisemia yang mana paras glukosa rendah dalam darah.
Bacaan saya selepas melantak sekeping roti canai?
5.6 mmol/ 
Lega.


YB pun ada, beramah mesra dengan rakyat marhaen.
YB tahu tidak yang ukurlilit pinggang juga boleh dijadi ukuran gambaran lemak berlebihan.
Bagi kaum lelaki mesti kurang dari 35 inci manakala kaum wanita pula 31 inci.
 Amacam YB?
 Ada harapan?


Hamper dan cabutan bertuah.
Tidak sia-sia saya datang.
Dapat merasa pemberian hamper dari tangan YB.


Selalu teringat kata-kata pakcik saya. Kalau ada keturunan tu, kau tunggu sajalah.
Penyakit kau akan dapat, cuma cepat atau lambat saja.
Serius seram!

Satu kisah lain.

" Aku sudah ada kolestrol tinggi "
Ha?
Tidak sangka.
Adik lelaki yang sebaya itu bukannya pemakan. Sebagai cikgu sekolah menengah, mestilah aktif. 
Darah tinggi tidak ada pula. Begitu juga kencing manis.

"Kawan-kawan kata aku yang salah."
".......sebab aku pergi check"
Ha ha ha    Ha ha ha
Boleh gelak lagi tu.

"Doktor ada kata aku kurang makan sayur hijau."
Ha itulah dia.



Sekian.
Jaga-jaga.

No comments:

Post a Comment