Tuesday 14 October 2014

ENTRI 89 : OTAK DIA.

Bismillah..


Nama pun budak-budak. Dalam peringkat sel-sel otak sedang aktif berhubung. 
Adakala saya terfikir, apalah yang sedang bermain dimindanya. Kadang kala perilaku diluar jangka, kadang-kadang diluar kotak -selalu pula mengundang  kemarahan!
Kanak-kanak dapat meluah emosi mereka diatas sekeping kertas.
 Kita dapat lihat gambaran- adakah dia sedang tertekan atau  marah atau apa. 

Apa pula yang bersarang diminda anak bongsu saya yang berumur 6 tahun itu?


Saya klasifikasi kepada beberapa bahagian.

Katagori positif.;


Saya pasti mana-mana ibu akan terbawa rasa bangga bila anak melukis begini.
Anakku mahu jadi doktor rupanya!


Sebuah kipas berdiri perlu ada dibelakang doktor kerana doktor ini sebenarnya ada masalah ruam jika suhu sekitarnya panas.


Diatas kepala terdapat air-cond berjenama YORK- kelihatan berjuraian angin sejuk yang keluar.


Ini adalah katil pesakit dewasa atau kanak-kanak. Dua-dua boleh. 
Yang kotak-kotak adalah lantai klinik-berjubin.


 Ini pula suasana dalam makmal, saya tidak tahu mana dia dapat inspirasi buat gambaran sebegini.
Macam real kan.


 Siapa dapat mentafsirkan ini? 
Saya tidak mampu baca mesej yang cuba disampaikan.


Ini seperti kerja Engineer.
Cadangan tempat pembuangan sampah untuk dibentangkan kepada kerajaan negeri.


 Yang ini adalah cadangan pembinaan taman permainan tradisional katanya.

Katagori Inisiatif :


Dia sudah mula berlatih mengira jarum jam dan minit. Paling menakutkan adalah angka minitnya sudah melebihi 60.


 Sudah mula berlatih menurunkan tanda tangan.


 Tidak kenal erti putus asa, demi mendapat signature terbaik.
 Syabas anakku.


Katagori kreatif :


  Gambaran kekeluargaan yang erat. Hubungan intim ibu dan anak. Suasana amat harmoni sekali.


Dia sangat suka lukis gambar saya dan tulis, sayang ibu.
Pandai eh.


   Potret keluarga.


Lagi gambar keluarga.


 Bolehkah jadi fashion desinger? 
Aspirasi dari siri kartun kegemaran 'whinks'  ke apa ke namanya.


Dia lukis disebelah sewaktu saya sedang menyiapkan hantaran tuala.
Wow! 


Katagori mennyeramkan :


  Sudah berangan hendak kahwin.


 Gambar dia dengan Mr. X makan beradap, siap pengapit dikiri dan kanan. 
Bapa pengantin perempuan ada disebelah menantunya. 
Tetapi mana ibu pengantin?
Mana?


Kenapa ibu kena duduk jauh?
Tak muatlah.
Ok.

Katagori protes :


    Surat kepada abang.


  Abang marahkan dia ketika main chess.


Setiap kali menulis, tidakkan lupa satu perkataan -T A M A T.  
Wajib ada.


Katagori menakutkan ;


     Apa ini?

                                                      
    Dan ini...


  Apa masalah kau dik...?


        Sakit dimata, sakit lagi jiwa dan raga.


  Vandalisme..

Dia beria-ia mahu mengapur kasut sekolahnya sendiri. Mahukan dia berdikari, saya anggukkan sahaja. Lihat yang saya dapat? 

Ada suatu ketika- berkepuk-kepuk serbuk halus berwarna putih bertaburan di bilik belakang. 
Bila ditanya katanya- projek sains. 
Hai anak, kamu memang macam-macam.

Jika ada dikalangan anak kalian yang berciri begini-sila buat IQ test.


Sekian.
Anak ibu memang kreatif.
Ikut ibu,alhamdulillah.


No comments:

Post a Comment