Wednesday 15 October 2014

ENTRI 91 : DULU VS SEKARANG.

Bismillah.


Senario 1 :

    " Minum apa dik? "
Saya mengangkat muka. Dia berlalu sebaik saya menggelengkan kepala. Mee hoon sup yang masih berwap itu sedap benar di tekak saya. Perlahan-lahan menyudu kuahnya, sedap sungguh. Suasana hingar bingar disekitar langsung tidak mengganggu konsentrasi saya yang sedang asyik. Rupanya perlakuan saya sedang diperhati.
     
" Kenapa tidak order air ?"
" Nanti minum kat office."
Saya tidak kedekut.
Mana ada.
     Saya cuma jarakkan masa makan dengan masa minum. 
Itu beza orang yang tahu dengan yang tidak ambil tahu.

Itulah saya, dulu.
Semasa anak dara.
Tapi takut perut buncit kalau terus minum selepas makan.


Senario 2 :

     " Nak air apa? "menoleh kearah saya.
     " Aku tahu " Iza mencelah, dengan senyum terukir dibibir.
     
" Orange juice suam atau carrot susu suam"

      " Eee tak ada maknanya minum jus buah kalau tak ada ais."
    
Air suam kan bagus untuk melancarkan darah. 
Teringat lagi kata kawan baik saya dulu, selalu sangat menyindir saya.
      " Aku tak main lah air suam ni. Aku main air colour-colour saja ...."
Sukahatilah.

Tidak sangka juga saya seperti itu. Dulu.


Senario 3 ; 

   " Nasi putih?"
Saya mengangguk. Dia menyenduk.
   " Banyak tu...buang separuh....lagi sikit.. buang lagi...." 
Budak itu memandang saya.
   " Lauk? "
   " Aaa...yang itu....itu...nak ulam banyak-banyak ya dik.."
Itulah saya dahulu, semasa muda remaja.
Gilakan ulam.Gilakan air suam. Tak ambil ais. Banyak berjalan kaki. Saya tidak gunakan lif sebaliknya naik turun tangga untuk ke office di tingkat enam. Pergi dan balik kerja juga berjalan 1/2 jam pergi dan 1/2 jam balik malah selalu pula terbabas hingga ke Chow Kit Road. 
Sesekali saya akan naik juga bas mini...


Senario kini. 

Sekarang jarang sekali jamah ulam-ulaman. 
Minuman pagi pula nak yang sedap + lazat + manis saja.
    " Buatkan teh kaw kaw " 
  Daripada asyik menelan liur, baik saya join sekali.
Atau dalam kejadian lain,
    " Bu. Boleh buat milo.?"
    "  Buatlah..."
    " Ibu nak ke?"
    " Gila tak nak "

Terlalu banyak godaan.

Salah diri sendiri.
Memang sudah menyimpang, jauh sekali.

Tolonglah lihat kembali dirimu yang dulu.
Sebelum terlambat.
Gaya hidup semasa muda banyak menyelamatkan keadaan saya yang sekarang.


Sekian. 

 

No comments:

Post a Comment