Tuesday 21 October 2014

ENTRI 94 : RAWATAN URAT SARAF.

Bismillah.


Kemana saya ahad lepas?
Macam mimpi.
Berkonvoi 4 kereta.
Yang lain semuanya Cina.

Suami menolak perlahan belakang badan saya. 
Saya masuk dahulu?
Daun pintu terkuak menampakkan penghuninya, seorang lelaki Cina dalam usia lewat 60 an. 
 Hati ini berdebar.
 Sangka saya, suami yang perlu berjumpa lelaki itu.
   
" Appa sakit?"
    " Dia ni selalu badan lemah-lemah....sejuk-sejuk.....malam selalu susah mau tidur....."
Amboi.
Mata menjeling suami.
    
" Baring.."
Ha?

Cuak sungguh.
Nasib baiklah semua anak-anak ada sekali.
Ramai saksi.


Saya meniarap, diperlakukan seperti seekor ikan.
Sesekali menjerit kecil, hingga menitis air mata menahan sakit.
Kalaulah saya tahu....
     
" Tahan...tahan sikit..."
    
" Blood presure ok?"
     " OK baru check itu hari..." kata saya lemah.
Dia menekan-nekan kayu kecil ditangannya keatas belakang badan saya. menukar pada saiz yang lain pula. Mencari point dan titik pusat urat saraf yang bermasalah.
    
" Ha...ini..ini..oooo..manyak sangkut...manyak sangkut..."
Apa pula tu...?
     " Urat bengkak...Lu rasa sini"
 Disuruh suami memegang kawasan bawah bahu dibelakang. 
Agak keras.
Suami terangguk-angguk.
     
" Ini sudah lama ni......banyak tempat sangkut.."
     " Sejuk eh? sini sejuk....".
Master K terus menekan setiap point yang ada.
Ada sesetengah tempat rasa sakitnya seperti dicucuk dengan jarum.
     
" Ha....sudah betul....sudah betul......sudah tak ada bengkak, Pusing...!"
Alamak! Depan pula?
Rasa hendak lari. 
Perut saya ditekan-tekan.
Nasibaik setakat itu.

Tidak sangka betul kena hadapi semua ini.
Tidak mengapa, saya cuba positifkan minda.

Akhir sekali dicekiknya leher saya, agak lama disitu membuat saya rasa hendak terbatuk dan termuntah. Dicucuknya 2-3 point diatas kepala dan beberapa tempat dimuka.
    
" Sudah...sudah....badan ada rasa ringan?" dia bertanya.
Sama saja.
     " Tengok....muka dia sudah merah..."
Ye ka?
     " Ini ada ubat, kasi makan 20 biji lepas minum pagi"
    " Berapa uncle?...."suami mencelah
    " 140...." Suami menghulurkan bayaran.
    
" Sakit?" seorang perempuan Cina tiba-tiba masuk. 
Dia isteri kepada kawan suami saya yang sama-sama berkonvoi tadi.
Saya cuba untuk maniskan muka. Dia ketawa dan terus masuk bersama seorang lagi rakan.
    " Makan ubat ini kena banyak minum air aaaa.." sempat dia berpesan. Saya angguk sahaja. 
Diluar masih ramai yang menanti....
Rumah teres 3 bilik itu memang sangat bersih.
     
 " Bukan ke abang yang hendak check?" ungkit saya.
      " Bugjet dah lari"
Ceh...!.

                                      
 Ubat herba pahit yang saya kena makan.


Alang-alang sudah sampai Muar.
Pusing-pusing cari mee bandung.

Mee bandung berkuah pekat sudah ada depan mata. Menghirup perlahan kuahnya yang sarat dengan aroma udang kering, menghirup sesudu lagi....
Mengapa tidak menepati citarasa?

Saya bagi  B+, 
walau dinding kedai penuh dengan gambar-gambar artis + pemimpin yang buat signal tumb's up .

********

Kata Master K, saya perlu datang lagi
     " Abang sajalah yang pergi...."pinta saya.

Siapa Master K itu ?
Menimba ilmu rawatan saraf di Australia.
Kawan suami yang mengsyorkan itu pon sebenarnya baru pulih selepas diserang stroke secara tiba-tiba sehingga masuk ICU, berubat dengan Master K itulah!
Isterinya yang ramah itu juga mengalami imsomnia kronik. Selepas satu sesi sahaja, dia sudah boleh tidur dengan nyenyak.
Saya pula?
Entahlah.
Sekurang-kurangnya saya sudah tahu ada masalah urat dibadan.
Ingatkan sihat sebab pada ujian saringan kesihatan bulan lalu semua bacaan saya normal.
Sesekali sakit badan itu, biasalah.


Hanya Tuhan yang tahu apa yang terbuku dihati .
Ya Allah, ampunkanlah diri ini.
Niat untuk berubat. 
Saya mesti anggap ini sebagai kes darurat. Jika tidak jiwa saya takkan tenang.
Wallahualam.


Sekian.



No comments:

Post a Comment