Wednesday 1 October 2014

ENTRI 85 : TALAM CENDOL.

Bismillah.


Honestly memang tidak pernah makan.
Tapi rasanya mestilah sedap macam cendol.

Teringin sangat nak buat sebab berkurun sudah salin resepinya.


TALAM CENDOL.

Lapisan bawah:

200 gm cendol

200 gm tepung beras
250 ml santan
450 ml air
120 gm gula castor
1 sudu besar tepung jagung
1 sudu teh garam halus.

Lapisan atas :

300 gm gula merah
50 gm gula castor
500 ml air
( masak bersama - sejukkan )
150 gm tepung gandum
250 ml santan pekat
3 biji telur
1/2 sudu teh garam halus

Cara membuatnya :


 Mula sekali kena siapkan air gula : gula merah, gula castor dan air dimasak bersama. Saya suka masukkan helaian daun pandan yang disimpul untuk lebih aroma. Bila semua gula sudah hancur, tutup api dan sejukkan. 
Lepas ini kita buat c e n d o l.
Saya kan sudah pandai buat cendol. 


  4 helai daun pandan diracik dan diblend dengan 1 1/2 cawan air. Tapis.


Kita akan gunakan 1/2 cawan tepung jagung, 1 sudu besar tepung beras, dan secubit garam halus.


 Satukan semua bahan kering dengan air daun pandan dan letak 1 sudu kecil air kapur. Sebab kita hendak letak dalam kuih, so warna hijaunya mestilah terang. Tambah setitik dua pewarna hijau.


Masukkan bancuhan kedalam kuali. Mulakan dengan api paling perlahan- sentiasa kacau, besarkan sedikit saja api,bancuhan mula memejal. Gaul rata-rata supaya proses masaknya sekata. Sekejap saja ia semakin likat dan berkilat. Tutup api.


Siapkan bekas berlubang dan sebesen kecil air sejuk. Masukkan bancuhan likat tadi kedalam bekas berlubang  dan tekan dengan belakang tupperware yang agak rata. Cendol akan keluar dan jatuh kedalam air sejuk. Memang kiut.



Cendol ini perlu ditos agar ia tidak berair ketika mahu guna nanti.


Siapkan periuk kukusan dan masuk daun pandan didalamnya. Sediakan loyang yang dilengser dengan sedikit minyak dan alas dengan plastik agar kuih mudah dikeluarkan dan tidak mudah melekat.


Sementara tunggu air dalam periuk kukusan mendidih- kita siapkan dulu bahan untuk buat lapisan cendol. Kita akan gunakan tepung beras, santan, air dan gula castor.


Selain itu kita juga perlukan sedikit tepung jagung dan sedikit garam halus. Satukan saja semuanya dengan whisk dalam periuk.


Sebaik air dalam periuk kukusan mendidih- terus buka api dan panaskan dengan api sederhana sehingga naik wap dan sedikit likat.Tutup api. Pastikan cendol sudah pun stand by.


Terus masukkan cendol ( tinggalkan 2 sudu besar )- Tuangkan kedalam loyang yang sudah dialas dengan plastik tadi. Taburkan baki cendol atas permukaan. Kukus selama 25 minit. Jangan lupa balut penutup periuk dengan kain bersih untuk elak wap air jatuh keatas kuih atau boleh saja tutup loyang dengan aluminium foil.


Kita sediakan pula bahan untuk lapisan atas. Kita perlukan tepung gandum, telur santan pekat dan sedikit garam halus.


Campurkan kesemua bahan diatas dan gaul rata dengan whisk . Tuangkan air gula yang kita sudah sejukkan awal tadi. Letakkan atas dapur - tunggu sehingga lapisan cendol tadi masak. Sebaik cukup masa, turunkan loyang berisi lapisan cendol. Sudah boleh panaskan bancuhan air gula pula, hingga naik wap dan likat.


Cakar- cakar permukaan lapisan cendol dan tuang bancuhan. Kukus semula selama 30 minit lagi.


 Lapisan atas yang telah pun masak dan masih lembut, gambar dibawah adalah lapisan mula-mula tadi.


 Untuk mempercepatkan proses penyejukan- letak loyang dalam dulang berisi air. Nampaknya permukaan kuih semakin keras dan cantik. Untuk kuih talam sebegini ia akan benar-benar sejuk dalam masa 4 jam.


Tips untuk mudah potong kuih talam- gunakan pisau plastik yang disapu sedikit minyak masak. Kuih yang sudah sejuk saja dapat dipotong dengan kemas dan terbentuk.






Rasanya teramatlah sedap.
Makan sikit. Barulah teringat-ingat.

Walaupun saya buat kuih ini sebagai hidangan petang namun kerana ada tekak yang cerewet, terpaksa pula buat cekodok khas untuk dia yang tidak mahu makan kuih ini.
Biasa dia!


    "...sedap betul cekodok ni bila cicah sardin...kan bu..."


Dan kuih tadi terpaksa saya panjangkan untuk jiran tetangga.


Sekian.


No comments:

Post a Comment