Wednesday 1 October 2014

ENTRI 84 : KELUARGA AL QURAN 2.

Bismillah.....


14 tahun pengalaman menjadi ibu, barulah saya sedar. Bukan mudah untuk merancang masa depan anak. Tidak juga merancang, sebab kami seperti go with the flow....
Lewanya.
Saya memang  terkesan apabila membaca kisah ibu bapa yang tahu dari awal dimana mahu meletakkan anak mereka. Memang ada rupanya orang-orang tegas sebegini. Tiada kompromi.
 Ambil ikhtibar. Ini kisah sebahagian kecil yang saya tahu. Yang tidak tahu mungkin ramai. Ibu bapa begini memang layak dijadikan mentor/idola dalam aspek mendidik  kearah Al Quran.

 Johan qariah peringkat antarabangsa ke 51, berasal dari negeri Perak ini menguasai 7 jenis taranum.
Diceritakan bapanya yang berbangsa Yemen itu sangat garang sewaktu beliau kecil sehinggakan bila terdengar bunyi kereta bapanya pulang, bertaburan anak-anak lari masuk kebilik masing-masing. Peha mereka dua beradik juga lebam-lebam akibat dicubit kerana kesalahan semasa membaca Al Quran. Sibapa begitu bersungguh-sungguh menghantar kemana sahaja tempat untuk anak-anaknya mendalami Al Quran. Sekarang sianak sudah pun menjadi public figure. Sering saja keluar tv.


Ada satu kisah lain yang sangat menyentuh hati. Saya pasti ibu-ibu lain juga akan turut begitu bila mendengar cerita berkenaan seorang remaja ini. Dia dijemput dalam program Halaqah bagi berkongsi pengalaman bagaimana beliau dapat menjadi hafiz dalam masa yang begitu muda. 
Dinegara orang.
Seorang diri. 
Tanpa sesiapa. 
Bila mendengar luahan hatinya, dia seperti tersiksa pula. 
Mungkin pada peringkat awal dia stress. 

Ceritanya : 
Ibu bapanya menyuruhnya pergi ke Mesir seorang diri dan berpesan. Jangan balik selagi tak hafal Al Quran ( sibapa hanya bekalkan wang melalui bank )
Rasanya ramai kaum ibu yang menitiskan air mata mendengar ceritanya itu. 
Pandai-pandailah bawa diri. Cari tempat tinggal dan tempat menimba ilmu. Lebih syahdu, setahun disana, menjelang raya, dia menghubungi si ibu dan bertanyakan samada dia boleh balik sekejap kerana dia terlalu rindukan keluarga. Teringin sangat nak merasa juadah raya di rumah sendiri namun tidak dilayan siibu, sebaliknya ditanya soalan-
 Sudah habis hafal Al Quran? Selagi belum habis,jangan balik....
ceritanya  penuh emosi. Airmatanya bergenang. 
(saya musykil sungguh- kenapa anak ini tampak tertekan sungguh.)
Kami kaum ibu yang menonton ini memanglah emosi terlebih.
Saya yakin, mesti ada yang sinikal akan berkata- dahsyat betul maknya itu!
Sianak tiada pilihan- terpaksa berhempas pulas menghafal kerana mahu pulang. 
Akhirnya dia berjaya. 
Kisahnya telah dikomersialkan, selalu pula menjadi jemputan bagi menyuntik motivasi.

Kerana ketegasan itulah sianak berjaya. 
Kita ibu bapa moden selalu kalah dengan anak. Ikut sahaja kemahuan mereka yang tidak mahu, dengan alasan tidak minat. 
Tidak merasalah kita punyai anak yang hafal Al Quran kerana kelemahan cara didikan kita sendiri.

Saya teringat cerita kakak kepada kawan anak saya. Anak ini memanglah cemerlang. Sehabis UPSR dia ditawarkan ke sebuah SBP. Tidak sampai 4 hari bersekolah, surat tawaran dari sebuah MRSM program Ulu Albab / tahfiz sampai ketangan bapanya. Dan si bapa menggunakan kuasa veto untuk memaksa si anak bertukar sekolah. Menangis,tidak mahu kerana sudah sayang kawan-kawan baru. Dan sekarang, alhamdulillah dia dapat sesuaikan diri disana.

Satu lagi yang menarik, berkenaan imam besar yang pernah saya ceritakan pada entri ke 81.
Sebenarnya dia sudah pun berkahwin dengan seorang ustazah. Ditebak mengenai latar belakang pendidikan isterinya pula- cerita si isteri, " Bapa saya kata kalau nak masuk universiti- boleh, tapi dengan satu syarat. Mesti aliran agama. Bidang lain tidak boleh!!"
Saya terkesima.
Adakah kita mampu jadi setegas itu?

Apapun pilihan ditangan kita.
Saya sedih kerana masih belum mampu menjadi seperti ibu bapa diatas. Bagi saya, mereka amat menghayati agama.
Contoh terbaik.


Sekian.
Semoga Tuhan mempertingkatkan iman kita.
Ameen.

No comments:

Post a Comment