Monday 14 April 2014

ENTRI 3 : RESEPI APAM POLKADOT

Pengisian: " Janganlah kita lupa untuk sentiasa mendoakan kedua ibubapa kita sebagai jaminan untuk keduanya ke syurga Allah..". Aminnn.


Bismillah..


Berdebar juga hendak post entri baru pagi ini. Semalam lebih yakin kerana anak sulung  ada disebelah,memerhati,membetulkan,menyiap apa yang saya tak tau hendak sudahkan..tetapi petang semalam dia telah kembali ke asrama.Dia yang buatkan blog ini-semuanya dari A-Z...sambil-sambil itu saya belajarlah perlahan-lahan...
Pagi ini seolah-olah saya sedang mengambil peperiksaan.Lulus atau tidak.Dapat publish atau tersangkut 
Saya tawakal.

Alkisah suatu cerita.
             
              " kau ada resepi polkadot?"  
              "ada.... makcik nak ke? "
              "ha'ah makcik nak cuba......kalau dalam gram tu...kau tukau le dalam sukatan cawan"
              " boleh."saya ok saja. Mana yang boleh saya tolong,saya tolonglah.
Dan dia pun dengar ceritanya telah membuat apam tersebut.Suatu hari makcik telah mengagih-agih apam yang telah berjaya dibuat kepada jiran tetangga termasuk saya...
             " amacam...jadi tak? " tanyanya.
             "okey lah ni." saya bagi jawapan selamat.Gila tak okeh? Dia tersenyum puas...
Bayangkan jika saya berkata  jujur..
             Weh makcik...kenapa apam ini liat kemain .
             Oooo..jangan cari pasal!
Esoknya jiran yang agak rapat mula bercerita.
              " kau dah rasa apam makcik semalam? ...laki aku kata kalau baling kat dinding mesti melantun."
 Saya terdiam.Kenapa pula jadi macam tu..sedangkan saya bagi resepi yang betul.
              "kau tahu....dia ada cerita..dia tambah sukatan tepung,sebab resepi yang kau bagi  macam tak cukup tepung.."
????????
              
Bak kata blogger -blogger masakan : .jangan derhaka resepi.

******

Berikut adalah resepi yang telah mencipta fanomena ini.

               3 biji telur gred A (sejuk dari peti sejuk )
               275 gm tepung gandum  
               3 sudu teh baking powder ( ayak bersama tepung)
               150 ml santan/susu segar/susu cair
( cara saya- 100ml santan kotak tambah 50ml air )
               220 gm gula caster  
(boleh guna gula pasir biasa dan blend kering .Kalau guna filling yang manis seperti inti kelapa,kurangkan gula -200 gm pun dah ok)
               1 sudu besar ovalett
               1 penutup esen vanilla..
(kalau tidak letak esen- akan ada bau hanyir telur..)

              
 Bahan-bahan yang digunakan.
 
            
 Panaskan kukusan-masuk daun pandan supaya bau apam lebih wangi.


Susun papercup kedalam acuan lompang.Guna acuan lompang saiz S sahaja supaya apam lebih gebu.                                                                                                                                                            

 Step 1 : Ayak tepung bersama sama baking powder..
Step 2  : Tuang 100 ml santan kotak yang pekat,tambah air untuk genapkan 150ml. Kacau rata-rata.
Step 3  : Pukul telur,gula dan esen vanilla dengan speed paling laju selama 5 minit (sehingga putih)
Step 4  : Semasa memukul -putar satu arah saja.


Step 1  :  Perlahankan speed,masuk 1/3 tepung gandum-putar sampai betul-betul sebati sebelum masuk 1/3 santan pula.Masuk tepung semula. Selang selikan dengan santan.
Step  2  : Bila semua nampak sebati masuk 1 sudu besar ovalett untuk menggebukan apam.Hati-hati kerana kadangkala ovalett tidak hancur sempurna.Boleh naikkan speed 1/2 minit yang terakhir.Saya pernah juga masukkan ovalette pada peringkat awal,ok juga-tidak ada masalah.
Step  3 : Bahagi 4 bahagian.Satu warna asal dan yang lain- terserah warna yang disukai.(masukkan piping bag kosong kedalam bekas yang agak tinggi (mug atau kole)-tegakkan .Mulut piping bag dilipat keluar.Dengan hati-hati tuang batter.Jangan penuh.Cukup 2/3.Ikat dengan getah supaya kemas.)
Step  4 : Untuk piping bag yang baru,potong sedikit hujung yang tajam dengan pisau.
Step  5  : Pembahagian mesti sama banyak.
Step  6 : Piping bag ni boleh diguna semula.Basuh bersih-bersih,terbalikkan dan basuh bahagian dalamnya juga.Keringkan (saya guna piping bag yang murah,10 keping cuma RM 2,ada dijual di kedai-kedai peralatan buat kek.)


 Step  1 & 2  :  Picit sedikit,masukkan inti/filling pilihan.Tutup semula hingga penuh.
Step  3 : Ambil warna berlainan,picit hati-hati..Buat dot-dot dengan tekanan yang sama.
Step  4  :  Susun kedalam periuk kukusan yang telah menggelegak airnya.
Step  5 : Balut penutup dengan kain bersih untuk elak wap dalam tutup periuk jatuh keatas apam .Kukus selama 10 minit.

Tips penting : segera kukus adunan yang telah siap.Batter yang lama terdedah ke udara akan menyebabkan akan ada lubang-lubang pada permukaan apam. Disaran buat 1 adunan dan siapkan dulu,baru bancuh adunan kedua. Jika hendak buat dalam jumlah yang banyak, boleh adun beberapa adunan tapi seeloknya ada beberapa periuk kukusan supaya dapat dikukus serentak.

                                     

                                 
                    





Biasanya satu adunan dapat dalam 95 biji. Seronok dapat bawa sebagai buah tangan.

Simpan dalam bekas bertutup (boleh tahan sehingga 2 hari.) Jika menggunakan inti kelapa,ambil langkah berjaga jaga dengan kehadiran semut.


Sekian.
    

No comments:

Post a Comment