Thursday 24 April 2014

ENTRI 20 : MISI MENCARI/MENOLAK JODOH ( episod 2 )

Pengisian : Kejayaan adalah tangga yang tidak dapat anda panjat dengan tangan di dalam poket.

Bismillah!




Jika kawan-kawan yang usulkan,pasti sudah lama saya tolak. Tapi ini,emak saudara! Mana mungkin berani saya menolak! Terpaksa pula menadah telinga.
     " Makcik Timah kau punya jiran lama masa dia tinggal di KL dulu..."  makcik perlahan menerangkan,jarinya mencuit-cuit. Saya diam seribu bahasa.
"Baik budaknya...jiran dia punya adik. Belum kawin. Makcik Timah teringatkan kau" terangnya panjang lebar.
 Itulah yang musykil.
Kenapa teringatkan saya pula?
Kenapa tidak orang lain?
....why me?...why...? ..
why konon.. tak boleh fikir ke? Semua yang orang rekomen kau reject! Sekarang terima sajalah!

******

     " Kami dah bincang. Minggu depan dia dan keluarganya akan datang.." pakcik saya tiba-tiba mencelah. Berderau darah dibuatnya...! Semenjak itu saya menghitung hari mendatang dengan penuh debaran. Ya Allah, Kau bukakanlah hatiku Ya Allah,buka hatiku Ya Allah,pohon saya.Jika ini jalan untuk bertemu jodohku,aku redha ...
Tapi jika terang dia bukan jodohku,kau tutuplah hatiku Ya Allah,tutuplah Ya Allah!

*******

Suasana hari itu sedikit suram. Kawasan sekitar sudah mula dinaiki air.
Air pasang! Rumah nenek yang terletak di muara sungai turut terlibat walaupun tidak begitu tinggi paras airnya. Bapa-bapa saudara dan isteri masing-masing kelihatan bersembang sesama sendiri. Saya di bilik,termenung panjang,merenung ke lantai,kemudian merenung pula ke tingkap ahh..serba tak kena! Sambil asyik mengenang nasib diri. Memintal-mintal bucu tudung bawal berbatu kecil di tepi,membelek pula corak kain pada baju kurung yang saya pakai. Kenapa pula aku berpakaian serba hitam? Sepatut gembira kerana mahu disunting orang. Adakah itu tandanya protes dalam diam.?
     Tiba-tiba terdengar sepupu kecil saya menjerit" Dah sampai...dah sampai..."
Nafas saya tiba-tiba sesak. Kedua ibu bapa saya dikampung tidak turut serta . Majlis ini sekadar majlis perkenalan diadakan di rumah nenek. Di luar kedengaran suara orang saling bersapaan,menjemput para tetamu yang terpaksa meredah air untuk sampai. Entah apa yang dibincangkan,saya tak ambil peduli. Jiwa saya benar-benar kosong.

********

Kuala Lumpur.
Baru sebentar saya menerima panggilan dari sidia-mempelawa lunch di Restoran Melayu Jalan Conly. Jantung berdegup laju,Ya Allah seramnya bukan main.
Minggu lepas (pada hari dia datang kerumah nenek),saya langsung tidak melihat kelibat dia. Bukan tidak berpeluang,tetapi memang tidak mahu!
      "Tak payah lah. Cakap dengan abah kau,tak nak!" saya masih ingat pakcik Ali berkata begitu sejurus rombongan pulang minggu lalu. Lain macam bunyinya.
      Saya diam,malas nak bertanya.
      " Tak hensem." selamba saja dia.
O..really?? terkesima juga. Tak hensem langsung? 
Saya mula membayangkan betapa tak hensemnya dia.

Waktu tengahari menjelang jua.
Saya melangkah longlai........

Saya pasti dia yang menunggu didalam kereta wira di hadapan porch bangunan tempat saya bekerja juga berdebar gila,tentunya..!
Saya berlakon tenang. Masuk kereta dan duduk dengan penuh kesopanan.
Kereta kami mula bergerak perlahan meredah kesibukan kotaraya yang tak pernah berpenghujung.Kami mula bersembang,mencari butir bicara dan saya curi-curi juga melihat wajahnya. 
Ah sangat benar kata bapa saudaraku itu!
TAPI!  berfikir secara rasional boleh tak?
Bukan kehendak dia bukan? Jauh dilubuk hati terasa kasihan. 
Tidak menilai langsung sifat peribadi melainkan rupa paras dikata orang terlebih dahulu.Ini tidak adil.
Oh Tuhan kuatkan jiwaku. Jika benar ini jodohku,aku redha. 

       Seperti selalu,bilamana bertemu seseorang,saya mula menilai dalam diam. 
Cara seorang perempuan berfikir berbeza dengan lelaki. Pada saya, kesudian menerima pelawaannya keluar bermaksud saya sedang belajar menerima hakikat, pilihan keluarga itu selalunya tepat selain lebih berkat.

" Sibuk tak?"
" Biasa je..."
     " Tak balik kampung..?"
     " Malaslah, diaorang suka desak-desak .."
maksud saya,mak-mak saudara saya itulah,suka sangat hentak ambil tahu). Itu hanyalah sembang kosong yang tiada maksud tersirat pun.
Kami berbual santai sambil menikmati hidangan. Restoran terkenal itu sesak dengan pelbagai jenis manusia beraneka ragam. Perbagai topik dibual demi untuk saling mengenali.
Melewati waktu,diluar restoran kelihatan seorang wanita bertubuh kurus tinggi  membontoti seorang lelaki berbadan rendang,berkumis sangat tebal sehingga tak nampak pun garisan mulutnya,mungkin berusia awal 30 an,wajah kurang kacak,berbaju batik,berjalan perlahan menuju ke kawasan parking yang masih penuh dengan pelbagai kenderaan. Itulah kami.

     Otak :  Bagaimana kali ini? Macam ok saja.
     Hati  :  Ya aku pun rasa boleh terima. Paling penting,dapat berkomunikasi dengan baik dan ada sense of homur.
                Itu sangat bagus dalam sesuatu perhubungan.
     Otak : Wah kau sudah mula suka ya?
     Hati  : Eh belum,aku baru buka hati aku perlahan-lahan. Belum ada rasa suka.
     Otak : Lepas tidak calon ini? Aku tidak pentingkan ciri fizikal,cukup dia ada ciri pemimpin yang baik selain kerjaya yang terjamin. 
   Hati : Fizikal tidak penting.
     Otak : Bagus!aku rasa dia ada peluang.Lulus!

Minggu seterusnya.

Makcik menelefon dari kampung.
    " Apa yang kau dah cakap pada dia ni...??"
   " Cakap apa?..tak faham.....?"
 " Katanya kau cakap,keluarga kat kampung je yang  desak-desak "
Cop!
Mana datang statement ini? 
Memang ayat saya,tapi saya tidak bermaksud apa-apa.
Perlahan-lahan saya cuba hadam. Oh jadi selama ini dia merasakan yang saya memaksa diri untuk terima dia? Seperti bukan atas kerelaan sendiri?
Oh Tuhan this is misunderstood! Saya terasa sedikit kesal kerana dia menghilangkan diri begitu sahaja.
Salah sayakah?
Dari cerita makcik,dia secara drastik berhenti kerja sebagai Assistant Manager di sebuah cawangan bank di ibukota.

     Otak : Apa sudah jadi? Manager bank melarikan diri dari masalah peribadi? Sudah tentu dia educated type of person. Ini cuma miscommunication! Kenapa perlu lari?
     Hati : Rasanya dia ada masalah tidak yakin pada diri sendiri.
    Otak :  Sayang sungguh,dia sudah lulus dalam ujian kita-rupanya tuan kita yang tak lulus dalam ujian dia!

              

Kesimpulannya,jangan asyik menilai orang tanpa kita sedari orang juga sedang menilai kita.    
(but I still do remember his name sebab namanya,sedikit pelik). Maka untuk dia yang bernama pelik,berbadan pendek dan berwajah tidak kacak-anda sebenarnya bukan jodoh yang dipilih Allah untuk saya!
Sebenarnya !
The End..!


( rupanya semasa datang ke rumah nenek dia sudah pun stand by sebentuk cincin pertunangan didalam poket,namun siapalah dia untuk atasi takdir Tuhan.


Sekian.



No comments:

Post a Comment