Wednesday 23 April 2014

ENTRI 19 : KUIH KASUI

Pengisian : Ilmu itu didapati dari lidah yang gemar bertanya dan akal yang suka berfikir..

Bismillah.


     Orang mulai ramai. Kebanyakkannya saya kenal. Ada antaranya tidak hanya datang berlenggang, membawa kuih-muih juga untuk tuan rumah. Macam-macam kuih ada! Kalaulah saya tahu dari awal,tidaklah saya bersengkang mata memaksa diri membuat kuih kasui ini malam tadi. Semua kuih tadi tersusun di atas meja yang diatur memanjang. Kuih kasui pun ada !..mmmmm......


    "  Ni ke kuih yang kau buat ?...".tanya Cik Kiah, salah seorang emak saudara saya .
     " Eh tak!..Ini orang bagi..."
     " Yang mana kau buat?.."
     " Yang tu......."...
Dia terus mencapai kuih kasui saya.
     " Sedap!..".....dan diambil sebiji lagi.
    " Nanti bagi Cik Kiah resepi " dan sampai ke hari ini saya masih berhutang resepi  pada emak saudara saya itu. OK lah Cik Kiah this entry I dedicated for you lah!
Resepi ini saya dapat dari mak mertua.

KASUI

3 cawan gula merah ( yang berderai tu )
3/4 cawan gula pasir (nak kurangkan sikit pun boleh)
2 cawan air
2 helai daun pandan ( carik dan simpul )
( semua bahan diatas dimasak sehingga semua gula larut-sejukkan dan tapis)

3 cawan tepung gandum
1 cawan tepung ubikayu
5 cawan air
2 sudu besar air kapur

sedikit kelapa parut putih
sedikit garam halus.

(lengser loyang yang akan digunakan dengan sedikit minyak masak)


Bahan-bahan yang diperlukan.


Cara buat air gula:
Step 1 : Campur semua bahan untuk buat air gula. Masak dengan api sederhana. Kacau sekali sekala.
Step 2 : Bila semua dah larut,tutup api dan biarkan ia sejuk.
Step 3 : Bila dah sejuk,tapis
Step 4 : Sebab gula merah ni berhampas.


Step 1 : Sukat tepung,tidak perlu ayak.
Step 2 : Masuk air.
Step 3 : Masuk air kapur
Step 4 : Masuk air gula yang dah sejuk


Step 5 : Gaul dengan whisk.
Step 6 : Masuk blender agar adunan benar-benar sekata.
Step 7 : Blend  supaya adunan jadi halus.
Step 8 : Tapis-memang agak cair,sebab ia akan hasilkan kuih sedikit bergoyang. Kalau adunan likat maka sudahnya dapat kuih yang agak keras..


Step 9  : Tuang kedalam loyang,saya guna yang bersaiz 9 x 9 inci.
Step 10: Selain balut penutup periuk kukusan dengan kain bersih,boleh juga tutup loyang dengan aluminium foil.
Step 11 : Pastikan air dalam periuk kukusan sudah mendidih baru masukkan loyang tadi. Kukus selama 40 minit.

Tips : Jika buat satu adunan-molek kalau dibahagi dua,supaya kuih tidak terlalu tebal. Kukus 1/2 adunan dulu dalam loyang 9 x 9 inci. Akan dapat ketebalan kuih macam yang saya.buat ni.


Untuk kelapa putih,kukuslah 10 minit supaya tak mudah basi. Gaul dengan sedikit garam halus


Bagi mempercepatkan proses penyejukan,letak loyang ke dalam dulang yang berisi sedikit air.


Kuih perlu disejukkan sepenuhnya sebelum dipotong.Kalau tidak,ia akan melekat-lekat.


Terpulang untuk potong bentuk diamond atau square.


Salut dengan kelapa putih yang telah diletak sedikit garam halus tadi.


Kuih ini tiada rupa tapi penuh dengan rasa.


Antara kuih tradisi orang melayu..


Sekian.


No comments:

Post a Comment