Thursday 15 May 2014

ENTRI 42 : LUKISAN JIWA.

Pengisian : Madu adalah penyembuh penyakit dan Al Quran adalah penyembuh bagi penyakit dalam hati, maka hendaklah kamu berubat dengan madu dan Al Quran.

Bismillah...


Kertas hebahan bertulis PAMERAN LUKISAN itu saya teliti. Setiap bait yang tertulis mesti dibaca. Tidak mahu tersalah tempat atau tersalah masa atau tersilap tarikh.Yang pasti, saya wajib pergi.! Kali ini di galeri Petronas Dayabumi. Pernah beberapa kali juga kesana atas tujuan yang sama.
 Menyaksikan sebuah pameran lukisan.
Esoknya saya keluar awal, ambil bas untuk ke bus stand Kelang dan dari situ saya perlu menapak sahaja. 
Berada di situ bagaikan tenggelam dalam dunia sendiri.


Tenang.
Terpesona.
Meneliti setiap karya.
Menghalusi setiap yang tersirat.
Kagumi setiap lontaran visual .
Tiba-tiba saja,
saya membulat suara
Mahu jadi seperti mereka
Mahu menzahir subjek agar tampak realistik.
Mahu mentafsir objek agar nampak bernyawa.
Mahu buat itu semua .
Kerana saya tahu saya mampu
Jangan bandingkan saya dengan mereka..
Mana mungkin.
Mereka dan saya
Ibarat langit dan bumi


Minggu itu saya ke pasar seni. Memang selalu singgah disitu,walau tiada motif tertentu. Kadang-kadang melihat pelukis tekun menyiapkan lukisan.Namun hari itu kedatangan saya sedikit berbeza. Terus naik ke tingkat atas. Meneliti setiap yang ada di kedai stationary itu membuat saya kalut. Ah...as a beginner apa salahnya aku beli setakat yang termampu. Dari memilih berus lukisan, kertas dan warna yang hendak diguna. 
Maka bermulalah aktiviti melukis saya.
Bukanlah yang terbaik. Banyak kekurangan dan kelemahan dari pelbagai aspek. 


Mencari subjek memang agak payah. Ada antara pelukis profesional akan keluar mengambil gambar. Untuk originality. Untuk itu mereka sanggup meredah hutan,menyelami dasar laut, memasuki penempatan setinggan, menyusuri perkampungan nelayan- mengikut kecenderungan dan minat.  
Saya? beli saja poskad apek sorong basikal. 
Tidak kisahlah, baru hendak berjinak-jinak.
Walaupon lukisan ini siap,tetapi tidak begitu sharp.


Ini juga dari sebuah poskad. Melukis figura tidak digalakkan dalam Islam kerana bagai memberi nyawa- maka saya sudah kurang memilih manusia sebagai subjek selepas itu.
Lukisan ini tidak begitu siap. Masa berkarya adalah selepas balik kerja-bertempat dirumah sewa ketika masih bujang dulu. Melukis pon dalam keadaan serba kekurangan.


Rasa menyesal kerana tidak menyudahkan lukisan batu-batuan ini,sebab rasa sangat susah.

Pengalaman hidupku : very priceless!!


My favourite . Tidak percaya juga saya pernah hasilkan gambar sebaik ini seumur hidup.
Yang menarik adalah costume wanita ini. Gambar berdasarkan potret yang saya jumpa dalam sebuah majalah. Lukisan ini pula agak besar, bila sudah diframe memang berat dan menyusahkan untuk dibawa pulang menaiki bas mini yang sempit, dan bersesak-sesak.


Ha comelkan? Ini pun saya suka, lupa pula dimana terjumpa gambar budak ini.

*******

Adakah anak-anak yang mengikut?


Ada! skill sudah ada! malah nampaknya dia lebih advance!  Boleh pula klasifikasi setiap komponen sebuah kapal terbang. Dia bagaikan seorang engineer!


Malah boleh juga membaraikan sebuah bas, kemudian menulis semua komponen yang ada.
 Sudah tentu bukan kerja mudah!


 'name : ayah'
Kenapa ada jam diatas kepala ayah tu dik?
Jawabnya: Itu jam kat belakang ayah lah!
Tak muat kertas, apalah ibu ni, itu pun tak tahu...


  "Name : Ibu "
Ibu ke tu? nape gigi ibu jadi macam tu ?


Siapa ni ?
Ibu tak tahu ke? Ini gambar kawin adik nanti. Sebelah pengantin lelaki  tu pengapit pegang payung. Ditepi tu tempias-tempias rambut pengantin perempuan. Kenapa rambut tu nampak lain macam. Tu, orang ramai lah tapi jauh kat belakang. Masa adik kawin nanti mestilah ramai orang datang.


Cantikkan adik masa jadi pengantin?
Yang sebelah, berbadan bengkok tu-pengapit penganti. 


    Kenapa gambar si Ain ni kemain lawa ?
Tahulah bestfriend awak!


 Ini gambar siapa pula?
Tak payahlah besarkan. Scary...

Lukisan jiwa si kecil saya.


My favourite.....
 

Big improvement, maklumlah sudah darjah dua.

Pada usia sekarang, rasanya skil saya semakin tumpul.
Adakah si kecil itu mampu menjadi seorang pelukis yang baik suatu hari nanti?
biarlah masa yang menentukannya.


Sekian.

No comments:

Post a Comment