Sunday 8 January 2023

ENTRI 244 : RESEPI KACANG KUDA.

 بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ



Sejujurnya memang jarang makan kacang kuda sebelum ini. Makanan tinggi protein ini tidak sepatutnya dilepaskan kerana ia mampu menstabil hormon dan dikatakan superfood bagi otak wanita!
Saya beli 1/2 kilo dengan harga RM 5.90 sahaja. Kacang ini perlu direndam semalaman dan direbus pula selama sekurang-kurangnya 1 jam. Ada juga petua merendam bersama sedikit baking powder, mungkin agar lebih cepat lembut. Boleh letak sedikit garam sewaktu merebus.


Orang Malaysia jarang memanafaat air rebusan  kacang kuda, rupanya berkhasiat juga. Ia dipanggil AQUAFABA. Boleh diminum kerana kandungan protein dan lain-lain nutrisi yang terkandung didalamnya. 
Bagi orang Inggeris, boleh pula Aquafaba ini diputar menjadi meringue bagi menggantikan putih telur. Wah saya bab eksperimen ni, memang sukalah. Tapi setelah mencuba, temui juga macam-macam masalah yang akhirnya menemu jalan buntu. Ia bukanlah semudah yang dilihat. Hasil pembacaan saya- lebih mudah jika menggunakan air kacang kuda didalam tin kerana ia sudah sedia pekat- mudah untuk mengembang.  Mungkin saya perlu masaknya semula agar menjadi sedikit likat untuk diputar menjadi meringue. Tapi saya percaya- tidaklah semudah menyebutnya.
Saya sebenarnya sudah pasang angan tinggi. Hendak buat Vegan Aquafaba Chocolate Ice Cream. Kemudian mahu cuba pula Vegan Chocolate Cake with Aquafaba (walaupon saya bukan vegan).
Tapi itulah.

Selain itu, saya cari juga resepi lain yang boleh di explore.

Hummus.
Asyik dikatakan sedap. 


Mari makcik hentam keromo buat Hummus. 
Tahini? Salah satu ingredient yang saya tidak ada. Google. Owh pes bijan. Senang saja. Tapi malang bijan sudah kehabisan pula. Tidak mengapa. Saya jalan terus.

Hasilnya- ginilah.
Rasa- macam pelik. Masam. Rasa bawang putih mentah lagi.
Mungkin kerana ketiadaan tahini?
Mungkin saya perlu buang kulit kacang ini terlebih dahulu.
Mungkin.


Rupa pon jauh dari apa yang terpapar dalam google images
Tidak smooth. Tapi saya makan saja. Kenalah appreciate usaha sendiri.

Ok next!



Don't judge the book by it's cover
Sebenarnya vice-versa. 
Bagaikan air soya tawar tapi jika air soya dibubuh pemanis- terus jadi sedap. Saya cuba juga letak- out juga rasanya. 
Ok no more.
 
Hampas dari buat susu tadi saya simpan. Dalam kepala sudah ada gambaran.



Vade kacang kuda memang boleh layan. Tapi hampasnya bersifat berderai. Kena juga dibantu dengan menambah beberapa sudu tepung. Saya letak tepung ubikayu, hirisan lada hijau, hirisan bawang merah, hirisan daun ketumbar, garam, serbuk lada hitam dan lada putih.
Walla!
 


Apapon, Indian Style Pan Fried Chickpea memang terbaik. Sangatlah sedap. Caranya mudah saja. Tumis hirisan bawang merah, bawang putih, hirisan cili hijau, daun kari, biji sawi. Bila agak garing masukkan 1/2 sudu teh serbuk kari. Gaul rata. Masukkan kacang kuda yang telah direbus. Perasakan. Tabur dengan hirisan daun ketumbar.
Walla!

Sekian.


No comments:

Post a Comment