Sunday 8 January 2023

ENTRI 242 : CHOCOLATE PEANUT BUTTER GANACHE.

 بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ


Saya memang peminat tegar coklat dan kacang tanah. Memang pantanglah ternampak resepi yang rasa-rasa boleh dibuat, terus saja masuk dapur. Ikut nasib juga. Ada yang menjadi. Ada yang tidak. 

Asalnya saya terbaca 'Creamy And Moist Vegan Chocolate Cake-no eggs, no butter'. Ha suka sangatlah tu kan. Cuma saya tangguhkan dulu sebab hendak tunggu anak-anak balik- tapi satu yang tidak berjaya ditangguhkan adalah ganache nya (topping) yang nampak tersangatlah sedap. Otak bagi signal-hold dulu- tidak bermakna topping tanpa kehadiran kek. Tapi tangan degil laju mencapai spatula!

*********

1/3 cup of powdered sugar

2 tablespoon of unsweetened cocoa powder

1 cup of natural peanut butter

Bahan-bahan pon ringkas sangat. Kebetulan saya memang suka panggang kacang tanah untuk kudapan menambah lemak baik. Kepakaran saya adalah suka mengolah ikut naluri. Natural peanut butter memanglah tiada. Yang ada- otak. Saya masuk kacang kedalam food processor dan putar bersama sedikit garam halus dan beberapa sudu minyak kelapa (untuk buat peanut butter)

Saya guna Organic Raw Cane Sugar dan kisar kering. Jika ada stok powdered sugar- maka sangat mudah sebati dalam pes, tetapi ikut cara saya ini- akan ada texture yang sedikit kasar. 

Seterusnya masukkan saja serbuk koko dan gula. Amaun gula saya kurangkan 2 sudu besar. Untuk dapatkan texture yang halus, tambahlah sedikit minyak kelapa. Food processor saya bukanlah jenis yang berkuasa tinggi. Jadi saya keluarkan dan masuk kedalam pengisar kering.


Rasa sedikit untuk adjust apa yang perlu ditambah. Tidak sangka juga- rasanya sedap betul! Putar lama sedikit untuk pes yang lebih halus.

Rasanya saya patut masak sebentar untuk hancurkan gula agar lebih smooth tapi kalau macam ini pon sudah kena sangat dengan tekak. 

Makan dengan biskut- pon sedap, alhamdulillah.

Sekian.

No comments:

Post a Comment