Saturday 31 December 2022

ENTRI 240 : KEK LEMON GEBU BEBAS GLUTEN.

 بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ

Tidaklah kutahu- mengapa sungguh tergoda dengan Lemon Cake

Ini adalah percubaan kedua. Kali ini sengaja saya cari resepi yang menggunakan minyak menggantikan butter.

Bila barang mainan sudah keluar- bermakna adalah projek barukan. Mood rajin bila sudah mari, meriah lah dapur setiap hari.

********

LEMON CAKE 

(resepi hasil carian dalam internet- saya olah untuk lebih sihat dan gluten free)

3 eggs

85 gram organic raw cane sugar

1/3 cup of coconut oil

80 gram flour (39.9 rice flour,26.6 corn flour,13.3 tapioca flour)

a tablespoon of lemon zest

1 1/2 tablespoon of lemon juice

1/2 teaspoon of baking powder

1/4 teaspoon of soda bicarbonate

pinch of salt

Cara-cara membuatnya sangat mudah. Panaskan oven pada suhu 160c selama 20 minit.

3 butir telur.

Organic raw cane sugar, saya blend kering. Ikut resepi asal- guna gula biasa sebanyak 100gram. Saya kurangkan amaunnya.

Minyak kelapa buatan sendiri.

Parutan kulit lemon, jus lemon dan garam pink.

All purpose flour saya gantikan dengan tepung beras, tepung jagung dan tepung ubikayu mengikut nisbah 3:2:1

Ayak tepung- tepung ini bersama baking powder dan soda bicarbonate (ikut resepi asal- tiada soda bicarbonate sebaliknya baking soda tetapi saya tiada bahan tersebut)

CARA MEMBUATNYA :

Putar telur dengan gula tebu organik.

Pukul dengan kelajuan tinggi.

Putar selama 3-5 minit atau sehingga agak putih dan gebu.

Masukkan parutan kulit lemon dan minyak kelapa.

Masukkan jus lemon.

Putar sehingga semua sebati.

Perlahankan speed, masukkan tepung yang telah diayak.

Selesai memutar, tiba-tiba muncul buih. Haish. Mengapa pula ini.

Kita jalan terus.

Hentak-hentak loyang- buih pon hilang, tapi muncul semula. 

Pejam mata- masuk oven selama 30-35 minit.

Ingatkan tidak jadi. Kek naik cantik menggebu tetapi bila keluar, ia menurun sedikit dibahagian tengah. Tapi overall-  menjadi dan masak sekata.

Saya gunakan loyang bersaiz 6 1/2 inci.

Sungguh gebu dan ringan. Sebenarnya jika ikut resepi asal- namanya adalah MOIST LEMON CAKE. Tapi tidak moist pon. Bagi saya- ini sponge cake.

Rasanya sedap, alhamdulillah.


Sekian.

No comments:

Post a Comment