Thursday 29 December 2022

ENTRI 238 : JUS PAGI UNTUK SIHAT.

 سْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ

Saya semakin berminat dengan ilmu kesihatan. Apa saja tips yang mudah dan affordable, akan saya usaha dan istiqamah. Sudah hampir sebulan saya minum jus ini dipagi hari. Walaupon kurang sempurna, tetapi saya yakin banyak manafaat juga yang saya akan dapat.

Video asalnya adalah dari program IFHD- Intermittent Fasting Hormone Diet Programme. Daripada keterangan puan coach tersebut, sekurang-kurangnya perlukan 10 bahan ramuan dan mesti daripada yang berkualiti dan terbaik- sudah tentulah dari hasil organik. Bab itulah yang saya kalah. Walaupon bahan saya hanya dibeli dikedai runcit berdekatan rumah, namun saya jalan terus. Sudah tentulah tidak organik, kadang-kadang tidak segar juga, tapi kita buat sajalah setakat mana yang termampu.


Saya hanya fikirkan nutrient. Atau mungkin saja jus saya ini kurang berkualiti kerana terdiri daripada sayuran dan buahan yang berbaja kimia dan bersembur racun serangga juga- cuma saya tawakal sajalah. Lagi satu syaratnya adalah mesti dikisar dengan kepekatan yang betul- texture mesti halus bagi penyerapan zat maksima mungkin-maka perlukan pengisar berharga RM300 keatas berkuasa 1200 watt keatas. Hah yang itu pon saya kalahlah. Blender saya murah saja. Kalaulah saya mampu, sudah tentulah saya ikut semua aturan yang ditetapkan. 
Jadi, saya jalan terus!


Saya gunakan apa yang sesuai/ jumpa dikedai itu. Sudah tentulah tidak jumpa madu gurun. Madu murah dalam botol plastik picit tu- adalah tapi saya tidak mahulah beli. Jadi jus saya hanya rasa buah dan sayur semata dan suka-sukalah tambah bahan lain untuk cukupkan korum yang selalu saja tidak cukup.
(carrot mungkin tidak sesuai, saya yang pandai-pandai tambah)


Kadangkala kita dengar juga- tidak bagus kisar buah dan sayur, hilang zat dan serat. Puan itu mengatakan kenalah tambah sedikit ais bagi mengekalkan zat dan puan itu pula bukan sembarangan. Ilmu kimianya tinggi. Jadi kita ikutlah.

Memang puas hati sebab ada logiknya disitu. Seharian kita tidak makan dan minum, dan benda pertama yang masuk kedalam badan adalah zat dari sayur dan buah- itu kan bagus. Sebenarnya saya sudah lama makan malam seawal 7 malam. Jadi bila saya baca mengenai IF, memang tersenyum lebarlah. Sebab rupanya selama ini sudahpon buat Overnight Intermittent Fasting tanpa saya sedari. Wah syabas untuk diri sendiri!

Basic IF adalah 12:12. Bermaksud, puasa 12 jam- boleh makan 12 jam. Maknanya jika ikut rutin saya,  dinner jam 7 malam, bererti berbuka puasa jam 7 pagi esoknya tetapi saya selalunya minum jus pukul 8.30 ...bermaksud IF yang saya buat 13jam 30 minit: 10 jam 30 minit. 

Begitulah kan?

Next, saya hendak try buat 16:8. Bermaksud saya akan berbuka pukul 11 pagi.

Bilamana kita berpuasa, banyak kebaikan akan berlaku dalam badan. Percayalah!

( Ramuan berdasarkan video Puan Liyana Tan- tetapi jika tidak cukup- memadailah 10 bahan)

RESEPI JUS ANTIOKSIDAN.

1. organic chiaseed

2. aloevera gel

3. jus cranberry

4. jus manggis/delima/blackberries/resberries

5. protin sumber tumbuhan

6. madu gurun asli

7. garam laut

8. rumput asli kering

9. tomato cherry organik

10. isi buah lemon

11. saleri organik

12. timun jepun organik

13.epal hijau

14. epal merah

15. buah markisa

16. nenas

17. sedikit air (separuh blender)

18. sedikit ais

Semua bahan diatas, diletak serba sedikit.

Kalau dapat ikut betul-betul- insyaallah banyak kebaikan dan keajaiban akan berlaku. Sedap pon sedap. Cuma harga untuk bahan yang berkualiti sudah tentulah sedikit mahal. Dalam satu video lain, beliau ada juga letak Camu-Camu powder.

Jus ini adalah makanan asas yang terdiri daripada sayur, buah, mineral, enzim, protein dan lemak baik. Jika semua bahan diatas dapat disediakan- sudah lengkap sebagai jus pengganti sarapan kerana ia sangat mengenyangkan. Namun cara membersih terutama buah epal kena juga betul- semasa basuh, kikis lembut kulit luar buah dengan pisau. Itulah yang diajarkan oleh puan tersebut.

Sama-sama kita praktik dan amalkan.

Tetapi baru-baru ini saya terbaca pula artikel yang mengatakan tidak bagus kisar buah kerana akan tinggikan kandungan gula manakala kisar sayur pula akan tingkatkan lektin. 

Betulkah?

Mengunyah potongan  buah/ sayur secara perlahan akan sebabkan zat gizi termasuk gula semulajadi akan dicerna dan dipecah secara bertahap, bermula dimulut, kemudian perut dan yang terakhir di usus kecil. Proses ini membuat gula ambil masa untuk diserap dan berubah menjadi gula darah.

Logik juga kalau begitu.

Kata mereka, selagi ada gigi, selagi boleh mengunyah, makanlah buah dan sayur itu dalam bentuk asalnya.

(Tapi saya percaya ahli kimia makanan ada penjelasan yang kukuh berdasarkan ilmu yang mereka ada).

Wallahualam.

Sekian.



No comments:

Post a Comment