Wednesday 16 July 2014

ENTRI 67: RAYA COOKIES : cerita mama carrie ku

Pengisian : Agama tidak pernah mengecewakan manusia tetapi manusia itu sendiri yang selalu mengecewakan agama.


Bismillah..


Trauma?
Oh tidak!
You alls salah orang.

Sejak dua tahun lalu saya masih mahu mencuba.
Kantoi, tak usahlah cakap. Dah banyak kali.

Entah.
Ada sebab sentimental. 
Berbelas tahun dulu, sebaik selesai bersahur, terus kami bertiga mengadap oven. Dulang yang berbagai saiz. Doh siap diuli oleh adik ipar. 
Tugas saya - menyapu gula icing serta membuat corak diatasnya.
Mana boleh lupa?
Sudahlah rasa biskut ini sentiasa dapat pujian tetamu yang datang.
Resepi disalin dari majalah itu sudah lama hilang,kata adik ipar. Aduh sayang sungguh!

******

Semua sudah saya google.
Mencari resepi yang hanya dibakar sekali. Yang guna serbuk vanilin.
Itulah resepi lama yang kami guna.
Tetapi tidak berjumpa. Banyak resepi baru.
Tahun dulu, icing melekit atas biskut bila siap dibakar.
 Saya cuba lagi. Icing jadi kuning pula. 

Adakah percubaan kali ini akan berjaya?

Kali ini saya jumpa resepi yang tidak perlu bakar dua kali. 
(saya anggap for experimental purpose only)
Jom kedunia ekperimen kuih raya saya..


Bahan yang diguna dalam mana-mana resepi biskut mama carrie sama saja.


  Bahan untuk membuat topping- gula icing, tepung jagung dan putih telur


  Pukul marjerin , gula icing, gula halus dan esen vanilla hingga sebati. Masukkan tepung sedikit-sedikit hingga bentuk doh.


Potong plastik bungkus makanan, buka dan masuk sedikit doh. Canaikan mengikut ketebalan yang sesuai. Terap ikut acuan pilihan.


Sediakan topping. Pukul putih telur dengan kelajuan tinggi hingga gebu. Masuk tepung jagung, pukul lagi dan masukkan gula icing sesudu demi sesudu -pukul laju hingga habis. Keluarkan sedikit dan letak sedikit coklat emulco- ini adalah untuk lorekan atas biskut.


  Saya gunakan sudu plastik kecil untuk menyapu icing. Pada mulanya saya gunakan pencungkil gigi untuk membuat titik dan lorekannya tapi agak payah- jadi cuba pula guna piping bag. More easier! Picitkan dot-dot dan tarik setiap dot dengan pencungkil gigi.
Pastikan coraknya kemas.


Sesudah keluar oven yang bersuhu 180c selama 20 minit- icingnya jadi kuning.


Ada juga tips : guna api bawah sahaja untuk elak toppingnya jadi kuning, Sibendul ini pun ikutlah.  
Tidak menjadi juga! Bahagian bawahnya cepat brown dan icingnya tetap tidak comel.
Satu lagi- sebaik sapu icing-terus buat lorekan, kerana icing yang terdedah lama akan mengeras. Proses melorek jadi sukar.

Akhirnya saya ngaku kalah.

Ok tukar plan B.
 
Saya akan guna  trendy methods.
Bakar dua kali. Mula-mula bakar biskut 170c selama 20 minit. Biar sejuk. Baru buat topping. Dan  topping ini akan mengeras pada suhu udara. Kita perlu bakar sekejap sahaja untuk mengekalkan warna putih icingnya pada suhu 150c selama 5 minit.

(ini juga bermakna kita boleh buat biskutnya dahulu dan buat toppingnya pada masa yang lain- terserah!)

Kita bakar biskut dulu.


  Bila masih basah, buat lorekan- baru indah coraknya.


   Mahu yang putih saja.


Kenapa pula tidak licin? berbonggol-bonggol?



 Belum capai piawaian.


Hihh kenapa siksa benor nak buat biskut ini....?

Overall saya rasa resepi ini agak manis dan kurang mencapai piawaian tekak saya.
Sebab itulah  saya tidak sertakan resepi kerana saya hanya akan memaparkan resepi yang terbagus sahaja.




Sekian.
Hidup mana boleh putus asa.
Kita try lagi esok?



No comments:

Post a Comment