Thursday 28 July 2016

ENTRI 190 : STUDY GROUP.

Dengan lafaz Bismillah bicaraku bermula...


" Kenapa tak ambil sardin roll tu?" saya bertanya,sedikit hairan.
" Tak nak " sepatah saja jawabnya acuh tak acuh.
Anak itu berwajah bulat, berpipi labuh dengan anak rambut penuh terjuntai memenuhi dahinya yang luas, berumur dalam lingkungan lapan tahun. Duduknya agak jauh dari yang lain.
Saya cuba memancing lagi.
" Merajuk."
Ah sudah!

" Mira usik basikal. Basikal itu kalau sudah terbarai rantainya memang susah hendak betul" terangnya dengan wajah kelat.
 Kaki berisi itu terbuai-buai disisi kaki meja kopi yang didudukinya. Saya diam tanda faham. Sensitif juga dia disebalik karakter periang sepanjang berada disini sejak jam 2.30 petang tadi.
Ah Si Mira itu.
Fikiran kembali ke alam nyata. Memerhati pula sikurus melidi yang berseluar getah ketat dengan baju blaus beropol dikiri kanan lengan baju. Memiliki sepasang mata yang galak, sentiasa menguntum senyum seolah tiada apa yang perlu difikir dan digusarkan. Anak saya sendiri kurang menyenangi Mira. Dipelawanya dua orang lagi kawan kesukaannya termasuk sitembam yang sedang merajuk itu, untuk turut sama menyertai kelas belajar petang, kononnyalah...

Itulah.
 Saya dibelenggu serba salah. Mahu ditolak, takut disalah anggap. Emak Mira mengharap saya dapat mengajar anaknya yang sudah mula leka. Pelajaran merosot sehingga diturunkan kelas.
 Katanya, dahulu anaknya pandai!
Itulah emak-emak zaman sekarang. 
Cuba tanya diri sendiri dulu..

"Tolong tengok-tengokkan Mira. Potostetlah kertas latihan, apa yang patut, nanti kita kiralah." 
Saya melungu.
Kenapa saya?
Saya bukan cikgu.
Saya tidak buka kelas tuition.
Tidak adil cari saya semata-mata kerana dikata orang, anak saya pandai-pandai.
Cuba tanya anak saya, adakah ibu awak mengajar dirumah?
Cornfirm mereka akan jawab- ibu tahu membebel saja.
Silap sikit, siaplah.
Mana pernah ajar?
Kalau ada pon, habeslah kami semua!

*****
Sudah dua kali sesi study group ini berjalan.
Rumusannya- Saya tidak mampu.
Saya hanya seorang ibu dan terus memilih untuk menjadi begitu.
Tidak mampu menjadi guru.
Mengapa?

Ok. 
Mengapa dikelas- samada disekolah atau pusat tuisyen- budak-budak boleh duduk mengadap buku kerja,latihan dan seumpamanya. Nampak tekun.
Satu- ada perasaan hormat + takutkan cikgu.
Dua- formaliti- itu harus dipatuhi kerana terikat peraturan dan jadual.

Rumah saya? Heh..!
Bilamana mereka tidak memandang saya seperti seorang guru sebaliknya seorang ibu -situasi berlaku sebaliknya. Mula-mula semua bersopan. Kemudian keluar true colour masing-masing. Sesi rehat menjadi sesi keluar masuk rumah ikut suka, keluar masuk tandas ikut selera, top up air putih sesedap rasa. Itu belum adegan terjerit-jerit marahkan kawan yang masih degil menyakat macam rumah ini mak bapak mereka yang punya.
" ...kepala hotak kau...!!."
" Siapa yang cakap tu?" jerit saya dari dapur.
" Mira.." semua jawab serentak.

Kemuncaknya- Masing-masing tidak mahu balik!
What to do..?
Tutup kelas?

Petang ini saya bercadang untuk call saja emak Mira.
Katakan saja kelas ini gagal tepati target. Penerangan haruslah jitu. Pastikan sensitiviti seorang ibu yang penuh pengharapan itu dijaga. Reaksinya nanti pastilah pelbagai. Terdiam + speechless + terkedu + sebak etc.
Ah kenapa pula bahu saya harus dibebani?

Kelas ditutup.
Sorry.


Sekian.

No comments:

Post a Comment