Monday 21 March 2016

ENTRI 174 : ASAS.

Dengan lafaz Bismillah bicaraku bermula....


Aku mula membaca...

" Asas dunia adalah Mekah kerana dunia diratakan bermula disitu. Asas langit-langit adalah 'Ariba iaitu langit lapisan ketujuh. Asas bumi adalah 'Ajiba iaitu lapisan bumi yang ketujuh yang paling bawah. Asas syurga adalah Syurga ' Adn iaitu pusat semua syurga yang mana diatasnya diasaskan pembinaan syurga. Asas neraka adalah Jahannam iaitu kerak neraka lapisan yang ketujuh yang paling bawah yang mana diatasnya dibina kerak-kerak lapisan neraka. Asas segala makhluk adalah Adam. Asas para nabi adalah Nuh. Asas Bani Israel adalah Ya'akub. Asas segala kitab ialah al-Qur'an. Asas al-Qur'an ialah al-Fatihah. Asas al-Fatihah ialah Bismillah al-Rahman al-Rahim. Maka apabila engkau sakit atau mengadu kesakitan, maka hendaklah engkau mengamalkan surah al-Fatihah- nescaya engkau akan sembuh..."

Oh begitu....
Jari jemari menyelak lagi...

Ah mengapa terasa terlalu banyak yang aku tidak tahu...
Rupanya terlalu lama terbuai diulit inderawi.
Gharib.
Mengapa begitu?
Sesal dan sebal.

Aku manusia akhir zaman.
Sombong dan bongkak.

Dunia ini rupanya tidak menjanjikan apa-apa kecuali kealpaan.
Manhaj tanpa akar agama, ah itu realiti -walau jumhur tidak mahu mengaku.

Ya Qarim...
Aku sungguh tidak mampu setanding barisan anbiya', siddiqin, syuhada' mahupun mereka para solihin..
Namun aku beristiqamah dengan Sab'u al- Mathani...
Dan aku lalu terus membaca lagi.....

" Penurunan al-Qur'an adalah pada malam Lailatul Qadar didalam bulan Ramadan- ia bermula dari Lauh Mahfuz ke Bait al-Izzah dilangit dunia lalu malaikat Jibrail ( a.s ) menurunkannya sedikit demi sedikit...."

Wahai Penciptaku...
Dekatkan aku padamu agar Islamku bukan hanya pada nama.
Ameen....


Sekian.

No comments:

Post a Comment