Wednesday 24 February 2016

ENTRI 173 : FINAL WEEK- HOME RENOVATION.

Dengan lafaz Bismillah bicaraku bermula...


After Chinese New Year kerja-kerja disambung kembali, kebetulan pada masa itu, saya dan anak-anak balik kampung selama 2 hari. 
Dikampung punyalah gelabah. 
Ee macamana la rupa rumah kita.
Tidak sabarnya..
Selagi tidak tengok depan mata, selagi itu hati tidak tenteram.

Malam kami tiba dari kampung, meloncat keluar dari kereta.

Waaa...not bad. 
Lega.

Rabu-10 februari 2016.


Kerja-kerja pemasangan jubin pada kawasan garaj sedang giat berjalan. Pattern saya sudah lakarkan. Kata saya, border tile hitam sekeping saja, dia buat sampai 3 keping.
Itu yang nampak hitam saja.....
Sabar.
Tidak mengapa, setiap yang berlaku pasti bersebab.
Tuhan yang gerakkan hati dia.
Kita berlapang dada.

Tools....!


Macam-macam peralatan tukang yang saya cuba + curi snap. Mesti orang Indon itu kata saya crazy. 
 Sudah hampir sepurnama saya tengok muka mereka, kuranglah sikit rasa curiga.

,

Hari terakhir 17 februari 2016 rabu, bilamana area kat hujung sebelah kanan garaj dikemaskan. 
Selepas paip diganti, disimen dan dipasang tile maka dengan itu rasmilah kerja-kerja tukang telah pun berakhir.
Tukang boleh tarik nafas lega.
Poket tuan rumah mula bergoyang.

Dalam masa seminggu ini, 3 orang tukang besi  datang ukur gate
2 yang pertama direject sebab kos ribu-ribuan. 
Hendak berjimat cermat.


Survey-punya survey akhirnya pilih yang boleh kurangkan beberapa ratus. 
Dua gate pula tu. 
Saya mahu sliding gate sebab pada saya ia lebih kemas tapi tukang rumah dan tukang besi suggest bentuk M- maksudnya folding gate
Terpaksa mengalah sebab pilihan saya ada masalah teknikal.
Pilih pattern pun simple-simple.


Mahu cat warna apa? tanya tukang.
Tukang beli tin sederhana Vinyl Glo.
Warna hijau olive.
Tiang? warna apa kak?
Putih.
Putih?  letak cat warnalah lawa kak.
Putih.

Saya suka buat perbandingan, sebelum vs selepas.
Contohnya :








Seronok tengok perubahan.
Rekaan yang kita buat dan pilih ibarat karya.
Menjadi atau sebaliknya.


Syukur semua sudah selamat.

Rumah akak  macam rumah datuk-datuk!
Mana ada.
 


Sekian.


 

No comments:

Post a Comment