Wednesday 4 February 2015

ENTRI 117 : OSTEOPOROSIS.

Bismillah.


Bila semakin berumur, makin minat topik sebegini.
Sedar diri, tubuh sudah mula menua.

Apa sebenarnya osteoporosis?
Tulang normal mengandungi protien, kolagen dan kalsium yang buat ia kuat. 
Bila tulang alami osteoporosis, ia hadapi kemerosotan kepadatan- tulang lebih mudah untuk retak atau patah walau dengan sedikit kecederaan. 
Bahayakan?
Wanita lebih terdedah kepada masalah ini. 
Sakit lututlah.
Sakit tulang belakanglah.
 Bila umur hampiri atau mencapai menopaus, kepadatan tulang akan lebih merosot
Paras hormon estrogen yang menurun  memburukkan lagi keadaan. 

Saya takut betul bila lutut mula meragam.
Walau tiada masalah berat badan, saya tetap stress.
Takut betul kalau-kalau itu tanda awal osteoporosis.
Tidak boleh jadi
Mungkin saya tidak amal diet tinggi kalsium.
Kena ubah.
Mesti ubah.

Tajuknya - apa antara makanan yang boleh mencegah osteoporosis.


 Of courselah susu -tinggi kandungan kalsium. 
Minum susu penuh krim ya. 


Tempe dikatakan dapat mencegah anemia (kurang darah ) dan osteoporosis.
 Saya berazam makan tempe banyak-banyak. 
Yang ini beli kat pasar borong dengan harga 10 sen sebungkus. .

Tapi ada satu lagi sumber yang disebut-sebut bagus untuk masalah kerapuhan tulang kerana kaya dengan protien dan ada kolagen lagi. 
Masalahnya - saya tidak lalu hendak makan.

Kaki ayam.
Kolagen pada kaki ayam merupakan sejenis protien jaringan yang liat berwarna kekuningan yang bila terkena kepanasan akan mencair dan menjadi agak kental.


 Harap belum terlambat.



Sekian.





No comments:

Post a Comment