Thursday 12 February 2015

ENTRI 121 : SYAIR RAKIS.

Bismillah..


Ceritanya, minggu sudah. 
Anak ketiga sekembalinya dari sekolah beritahu yang dia telah dipilih cikgu masuk acara -baca syair bersama seorang lagi budak lelaki. Mereka berdua akan dilatih oleh seorang ustaz.
Syair?
Alah ibu tahu.
Saya mengalunkan sedikit rentak syair.
"Bukan macam tu bu. Lain"
Lain?

           Bismillah itu mula karangan
           Gurindam bayu nama timangan
           Kisah rencana dagang buangan
           Nestapa lara digunung larangan
   
   Membawa nasib untung sendiri
   Meninggalkan rumah anak dan isteri
   Masuk segenap desa dan negeri
   Seperti orang hendak mencuri

Mak aiii...
Kenapa bagi budak-budak kecik lirik heavy macam ini

Malam itu dia menggoogle. Ustaz suruh.
Bersungguh dia mendengar alunan syair itu. 
Perlahan-lahan dia cuba mengikut.
Si kakak terkekeh-kekeh ketawakan.
Malam esok pun google lagi.
Saya memang tidak boleh tengok anak terkial-kial.
Saya masuk campur.

Meh ibu tengok, saya menarik komputer.
Sapa ni?
Shafa'atussara Silahudin?
Suara macam Siti Nurhaliza!
Kesian saya menjadi-jadi.
Sebab suara anak saya dengan juara pertandingan syair itu ibarat langit petala ketujuh dengan dasar bumi paling bawah.
Kenapalah cikgu pilih kau hai anak.
Saya termenung.

Tidak mengapa.
Apa guna ada ibu.
Meh sini.
Kita praktis sama-sama. 
Pernah dengarkan?
Praktis cipta kesempurnaan.

Tengok balik rakaman Youtube tadi.
Cuba cari rentak. 
Semakin serasi.
 Semakin sama. 
Rangkap kedua kantoi sebab kena tarik tinggi. 
Susah ni.

Kita jalan terus.
Ikut ibu.
Dia ikut dengan suara 'base' nya.
Hish.
Hish.
"Lembutkan suara tu. Kau nyanyi takde feel..."
Dia cuba lagi
Hish

Saya termenung lagi. 
Kesimpulannya- suara anak yang seberat 42kg ini sangat besar, sangat 'base',
...dengan vokal range yang sangat kecil.
 Dia tidak mampu nak project suara dengan lantang.
Sebutannya pun tidak bulat. 
Dia akan menjerit bila tiba time corus. 
Masalah!
Masalah!

Kenapa ustaz tidak bukak telinga. Pilihlah murid bersuara nyaring dan lembut.

Akhirnya saya stress.
Dia pun sama.
"Ustaz sudah dengar ke suara engkau baca syair ni..?"
Belum. Ustaz suruh tengok youtube dulu."


Saya suruh dia buat bubling.
Tidak lepas.
Pipinya yang labuh berlemak tidak boleh nak bubble.
Last-last saya yang bubble.
Last-last saya yang praktis.

Esok kita praktis lagi. 
Kita hadap walau apa pun masalah.
Mana tahu esok suara dia akan ada big improvment,
..who knows!

2 hari kemudian.
"Bu...Ustaz latih budak lelaki tu je "
"Ustaz sudah dengar kau baca syair tu?"
"Dah"
Patutlah.
Ustaz mesti terkejut beruk.

Tapi, lega.

Tapi, 
.....saya tetap tidak puas hati!
Ustaz sepatutnya berkata begini : Maaf ya, saya tidak pilih awak sebab suara awak kurang sesuai.
Gitu.
Namanya- budi bicara.

Tidak apalah anak.
Tidak perlu buat sesuatu yang kita tidak mampu.
Masuk saja acara lontar peluru macam tahun lepas. 
Budak terpilih saja yang layak masuk tau!!


"Bu....cikgu pilih masuk nazam..."
Ada lagi?

Sekian.


No comments:

Post a Comment