Monday 29 September 2014

ENTRI 81 : KELUARGA AL QURAN 1 .

Bismillah.


Saya mengaku jarang menontonnya. Ditakdirkan saya mengadap dengan penuh kusyuk dan tawaduk.  Terasa seperti baru tersedar dari mimpi yang panjang. 
Oh Tuhan, dimana aku selama ini?  
Dimana?

*****

Umurnya baru 29 tahun. Sepadan dengan saiz badannya, dia sekarang berjawatan Imam Besar disebuah masjid di Kelana Jaya. Kisah hidupnya diangkat dalam episod kali ini. Sudah tentu Tuhan mahu mencampak hidayah ke hati saya- tiba-tiba saja duduk tercangok didepan kaca tv pagi-pagi begini yang mana tidak pernah dibuat saya selama ini. 
Syukur....! 
 Walaupun siaran ulangan namun kesannya masuk ke lubuk hati yang paling dalam. 

Siapa dia?
Kisah adik ini sangat mengkagumkan.

Dibesarkan di Terengganu. 
Mempunyai adik-beradik seramai 19 orang. Bapanya peniaga pasar malam yang sangat tegas. Jika terdengar tapak kaki ayahnya pulang, semua anak-anak angkat kaki. 
Kenapa?
...sebab bila nampak muka anak, dia akan 'memaksa' membaca Al Quran. 
Habis waktu sekolah, van sibapa telah sedia menunggu untuk membawa anak-anak kepasar malam. Tiba disana, mereka siapkan kerja sekolah. Bila selesai, kena tolong berniaga pula. Bila free baca Quran. 
Duduk-duduk baca Quran. 
Sibapa sendiri berbuat begitu. 
Dalam perjalanan pulang, kena baca sambil di check oleh si bapa.
... baca lain... hafal lain....

 (saya respect pakcik 300 % ).

Anak-anaknya tiada pilihan selain menurut saja rentak bapa mereka.
Alah bisa tegal biasa.
10 orang anak pakcik itu hafiz Al Quran.

(saya sangat jealous dengan pakcik)

Anak-anak dimasuk ke sekolah tahfiz. Menurut kata pemuda ini, dia hanya hafal Quran setelah habis sekolah menengah. Bukan dari kecil- kerana budaya membaca Al Quran telah dipraktikkan setiap hari -itu telah  memudahkan dan memupuk minat akhirnya.

Apa pencapaian terbaiknya?

Sewaktu umurnya 25 tahun, dia muncul sebagai Juara Akedemi Al Quran.
Terkini-  johan Tilawah Al Quran peringkat kebangsaan dan antarabangsa tahun 2014!

( Habuan yang dimenangi setiap pertandingan bukan calang-calang. Preve pun dapat, tapi  khabarnya si bapa masih terus berniaga dipasar malam)
Tidak heran dia dengan harta duniawi.

*****

Punat tv sudah saya offkan tapi fikiran saya masih lagi on.

Saya macam kena bius. Seperti terawang-awang- cuba meletak diri berada ditempat anak-anak tadi. 
Mampukah saya? 
Atau pada kondisi sekarang, sebagai ibu ayah-bolehkah saya bertindak seperti pakcik itu?

Ada sesuatu yang penting dapat saya belajar hari ini.
Seperti kata budak besar imam besar itu, walau membaca Al Quran setiap hari tanpa memahaminya, ia tetap dapat bersihkan jiwa. Dia membawa pula cerita yang sangat relevan.

Saya ulang kembali ceritanya:

Ada seorang cucu yang selalu mengikut datuknya membaca Al Quran. Dan dia memang boleh membaca sebaik datuknya. Namun dia berasa was-was kerana dia hanya membaca tapi dia tidak faham pun. Lalu sidatuk menyuruh mengambil guni yang ada arang didalamnya. Dibuangkan arang dan dibawa kesungai mengikut arahan sidatuk. Dikautnya air dengan guni dan sesampainya dirumah, tidak ada setitik air pun didalam. Diulangnya lagi dan lagi dan lagi. Sidatuk yang clever  akhirnya menyuruh cucunya itu melihat kedalam guni tersebut- sudah bersih... 
Simboliknya: Al Quran yang dibaca setiap hari, berulang kali (ia ibarat air yang diangkut berulangkali ), walau tidakdapat difahami (ia bagikan air yang tercicir melalui celah-celah jahitan guni )-namun masih dapat membersih kesan arang didalamnya.
( arang itu ibarat dosa)


Saya sendiri  terlopong tatkala imam besar itu bercerita. Mengaitkan sesuatu dengan begitu tepat dan kena. Bisa menembus ketangkai hati insan-insan yang lemah iman seperti saya.

Jadi, saya mahu dan perlu lakukan sesuatu.
Sesuatu yang penting untuk diri sendiri.
Semoga saya mampu.

InsyaAllah.
I really want to be a better me.



Sekian.

No comments:

Post a Comment