Sunday 28 September 2014

ENTRI 80 : ROTI JALA

Bismillah.


Menonton rancangan masakan semalam membuat saya menelan liur.
Ish tidak boleh jadi.
Terror pula budak cina itu buat roti jala.
Nih....mak budak Melayu pula hendak tunjuk skill.


RESEPI ROTI JALA.

3 cawan tepung gandum
3 1/4 cawan santan / susu segar / air
1 biji telur
1 sudu teh garam
2 1/2 sudu besar minyak masak
 Serbuk kunyit / pewarna kuning. 


Sebab saya orang lama, saya buatlah cara lama..


Tepung gandum sebanyak 3 cawan. Kalau hendak buat banyak, gandakan sahaja.


Santan sederhana pekat. Kalau gunakan santan kotak- 1 cawan santan kotak, tambah dengan 2 1/4 cawan air-kacau rata-rata. Jika guna santan, roti jala terasa lemak, Kalau hendak jimat, boleh saja guna air biasa.


 Sebiji telur ayam.


    1 sudu teh garam halus.


2 1/2 sudu besar minyak masak.


Kesemua bahan diatas dicampur dalam satu bekas dan diblend. Jika hendak buat 1 warna sahaja, letak 1/2 sudu besar serbuk kunyit dan blend sekali. Saya nak buat 2 warna, jadi saya blend kosong dulu kemudian baru letak pewarna.


Bahagi kepada 2 bahagian sama banyak. Satu letak pewarna hijau dan satu lagi letak 1/2 sudu teh serbuk kunyit dan blend semula. Ini supaya serbuk kunyit betul-betul sebati. Adunan mestilah tidak terlalu pekat. Cara nak tahu- test satu dulu. Kalau batter jatuh dari acuan dengan smooth- oklah tu. Kalau macam tersumbat, tambah sedikit air dan kacau sebati. Jika terlalu cair, adjust dengan tambah sedikit tepung dan blend semula.


    Sediakan simpulan daun pandan dan sedikit minyak..


Saya gunakan pemanggang ajaib. Lengserkan dulu sedikit sahaja minyak. 
Pilih permukaan yang rata, jangan buat atas permukaan bergarisan timbul tu ya.


 Kita biasa tengok orang buat bentuk bulat. Saya buat garisan melintang.


   Kemudian buat garisan menegak pula, apa salahnya.


Biarkan seketika supaya ia masak. Api mesti yang paling slow.


Bila sudah masak, lipat bahagian tepi yang paling kiri, lipat bahagian atas dan bawah.


   Gulungkan kemas-kemas.

                                     
     Cantik.



 1 adunan ini saya dapat lebih kurang 26 keping.



Kuah kari yang digandingkan mesti mantap dan sedap.
Kalau tidak, sia-sia roti jala lawa kemain.
Tak gitu...?


Sekian.



No comments:

Post a Comment