Wednesday 24 September 2014

ENTRI 78 : DRAMA.

Bismillah......


Membaca suratkhabar bersaiz kecil itu membuat saya letih. Banyak sungguh muka baru yang tidak dikenali. Gambar mereka memenuhi setiap helaian. 
Hendak kenal macamana?
Tengok drama tv pun tidak pernah!

Dulu adalah.

Tiada magnet yang buat saya melekat.

Saya pernah ikuti sebuah drama dari tanah seberang yang mencipta fanomena (yang ceritanya pasal si bawang itu).
Saban masa ketika menonton, mulut saya akan berkata sekurang-kurangnya begini
 "...bodoh betul hero ini, harap muka saja lawa..."
atau
 " ...eee geram betul, apasal la bodoh benar.."
atau
 "..sakit jiwa betul tengok dia ini, lembab!"

Apa yang positif? 

Berjaya mendapat rating paling tinggi, berjaya juga meraih kata makian dan cacian.

    " Kata cerita bodoh, tapi tengok juga.." komen suami.
Terasa diri sendiri yang bodoh.
Pilihlah drama atau apa saja rancangan yang bisa mendidik.
Sebaik cerita itu tamat, saya jadi serik menonton cerita melayu mahupun dari tanah seberang. Banyak sangat ' meleweh-leweh '.

Sehinggalah suatu hari.
Saluran TV2- petang-petang.

Saya termengadap tv. Sebuah cerita yang sudah masuki episod ke 2.
Melekat hingga habis. Tidak sabar pula menunggu episod seterusnya, malah rasa kesal kerana tertinggal episod pertama!. 
Ceritanya sangat bagus, pantas, padat dan sangat mendidik, walaupon hero bermuka poyo dan heroinnya berwajah toya- lakonan mereka kelas A!
 

Inilah drama Korea pertama yang saya tonton.
Ia bagaikan cinta pertama.
PASTA.

Saya bagi lima bintang.
Sejak itu saya menjadi pengikut tegar drama Korea.
Sesuatu diluar jangka.
Kebanyakannya memang high quality.
Paling nyata- make-up artis wanita sangat natural.
Tidak ada bulu mata palsu mahupun eye shadow bertingkat.

Hari ini.
Saya geram kembali.

Juan Miguel (hero) dikhabarkan sudah sampai. Dan Maricuay (heroin) dari tadi sebak bercakap sendirian betapa dia sangat mencintai Juan Miguel, betapa dia mahu kembali kepangkuan hero pujaannya, sebaik Juan Miguel merapati dan memberitahu yang dia mahu keluar negara, boleh pula heroin muka lawa terkunci saja mulutnya.
Cakap sajalah. Cakap! 
ee..kenapa engkau ini bengap sangat eee..!

Cerita Mexico ini pon sama juga.
Terasa banyak ke'bodoh'an hero dan heroin yang muka cantik-cantik belaka.

Kesimpulannya..?

Baik saya layan drama Korea.


 Antara cerita yang bagus dan mendidik -BRAIN- jalan ceritanya sangat pantas. 
Ia beri gambaran sebenar situasi di hospital bedah otak. Operation theatre nya adalah betul, canggih lagi moden. 
 Penonton seperti ditarik masuk kedunia doktor bedah saraf walaupun terkebil terkatub mata sebab takut hendak tengok beberapa scene. 
Berbeza betul kriteria memilih rupa hero drama Korea ini. Hero muka tongkang pecah pon, tetapi penghayatan memang terbaik.


Yang ini pon bagus. 
MY KIDS GIVE ME HEADACHE.
Ha memang pun.
Anak-anak kerjanya membuat si ayah pening dan membuat kepala si ibu berpusing.
Kan.

Setia menunggu drama bersiri baru pula.

Sekian.

No comments:

Post a Comment