Wednesday 10 September 2014

ENTRI 74 : DIY : BUNGA KAIN



Kali ini, saya kongsi pengalaman buat bunga hiasan langsir. 




 Cantikkan?
Saya gunakan kain jersey berwarna oren dan cream.




Pilih butang yang dapat tutup lubang pada tengah bunga.


Gunting kain dalam 3 saiz berbeza. Ini adalah untuk mendapatkan bunga 3 layer (boleh juga kalau nak buat 2 layer ).Untuk bunga yang saya buat dalam gambar, saya guna ukuran ini.

Bahagian luar :      4 inci x 20 inci
Bahagian tengah :  3 1/4 inci x 13 inci
Bahagian dalam  :  2 inci x 10 inci


   Kesemua perlu dilipat dua.


Jahit bahagian tepi- anggaran 1/4 inci dari tepi. 
Tidak perlu jahit tepi.

  
   Cantum kedua hujungnya.


Jahit.


  Siapkan semuanya.


   Jahit jelujur bahagian yang dijahit tadi-sambil jahit sambil ketatkan jahitan.


Bila sudah sampai penghujungnya, ketatkan betul-betul. Matikan jahitan. Jika boleh, dapatkan lubang tengah sekecil mungkin. Kelebihan gunakan kain jersey adalah, ia lembut, mudah mengetat berbanding jika gunakan kain yang keras.


  Siap satu.


Gabungkan semuanya menggunakan glue gun. 
Boleh juga jika mahu jahitkan sahaja.


Siap! Boleh juga adjust saiz yang berlainan, ikut kesesuaian langsir.


Yang ini saya buat menggunakan kain satin. Bahagian tengah dan dalamnya hanya sekeping kain dan jahit tepi halus dengan benang berwarna coklat. Cantik juga.


Selamat mencuba.


Sekian.

No comments:

Post a Comment