Tuesday 5 August 2014

ENTRI 69 : CERITA GUBAHAN RAMADHAN.

Pengisian : Apabila bicara itu perak,  diam itu adalah emas.

Bismillah...


Salam Aidilfitri buat semua.

Cerita kali ini berkenaan tempahan gubahan yang diterima pada minggu ketiga puasa.
Bolehkah otak saya bekerja? 
Seminggu sahaja lagi nak raya! 
Rumah masih belum dikemaskan sepenuhnya, malah baju raya anak yang saya jahit masih  perlu diberikan sentuhan akhir....
Tak sampai hati pula nak menolak.
 Sebanyak 5 barang dihantar kerumah iaitu telekung, tuala, kain ela, sejadah dan sehelai kemeja lelaki. Saya tawakal saja. 
Saya mohon Tuhan turunkan ilham...

Siap juga.
Asalkan sedap mata memandang, kemas- itu sudah dikira cukup baik.
Kepada bakal pengantin itu saya katakan, saya sudah tiada idea dah...
Dia mengangguk faham.

Saya kongsikan gubahan tuala, telekung dan kain ela sahaja, dibuat dalam keadaan yang agak stress maka banyak step by step yang tidak terakam. Ada antaranya dibuat ditengah malam buta disaat insan warak lain menunaikan tahajjud malam mereka...

Gubahan pertama- Tuala mandi.


Saya suka kumpul kotak. Untuk tujuan inilah. Buat base untuk membuat gubahan kelihatan kemas. Saya akan buat bekas berbentuk bulat. Diwaktu malam bulan mengambang, apa saja idea yang datang adalah satu rahmat.


Bila bekas sudah siap ikut ketinggian yang sesuai, letak keatas 1/4 bahagian tuala dan masukkan tuala kedalamnya supaya membaluti kotak . Biarkan dahulu lebihan tuala.


Kemaskan bahagian luar. Saya gunakan renda yang disematkan dengan jarum peniti. Nak mudah, elok saya buat buah saja. Cekup satu bahagian dibahagian bawah tuala dan ikat ketat dengan getah. Gumpal suratkhabar dalam jumlah yang sama supaya dapat saiz yang sama. Masukkan kebawah bahagian yang diikat tadi dan ikat dengan getah juga.


Buat kemas-kemas, setiap buah sebolehnya mempunyai kedutan yang sekata. Bahagian yang lebih boleh dimasukkan kertas tebal -dibentuk daun dan diikat kejap dengan getah. Susun kedudukan buah supaya sama bahaginya. Letak jarum berkepala hijau dan sedikit reben halus juga berwarna hijau pada tangkai buah. Siap sudah satu gubahan. 


Gubahan kedua- Telekung.


Gubahan ini beberapa kali terbengkalai.
Rasa hendak menangis pon ada.


Kena hadap juga.
Konon nak buat bunga, kelopak dari serpihan kotak sudah siap digunting. Bila dah siap, macam tidak senonoh pula rupanya
Itulah, orang lain sibuk kumpul amalan dimalam-malam terakhir Ramadhan, kau pulak sibuk dengan hal duniawi, ha rasakan....!

Buat juga perlahan-lahan.


                                 

  

Bolehlah ni.

Jangan suka dulu. Ada lagi satu.



Gubahan ketiga- Kain ela merah menyala dengan tudung senada yang bermanik bagai.
Kepala saya sudah keluar asap.

Saya seriously blank....! 
Percubaan kali pertama  failed!
Buat lain.
Cuba guna gabus putih berbentuk love ! 


Hah lega.


Saya gunakan 2 keping gabus dalam 2 saiz berbeza. Saya juga gunakan bekas bulat yang agak tinggi untuk menyorokkan lebihan kain kerana kainnya agak berat dan banyak.


   Bahagian hujung tudung saya keluarkan dan bentukkan agar ia beropol-ropol.


   Bahagian belakang pun mesti kemas..



Sangat lega bila ia menepati pandangan sebab kalau mata kita pun sudah tidak berkenan, jangan haraplah mata orang lain akan berkenan juga.

Bagi barangan yang tidak senada warnanya- cara termudah untuk nampakkan seragam adalah dengan meletak gubahan bunga (yang mengikut warna tema majlis) ditepi dulang hantaran, seperti yang telah saya siapkan dibawah. Oleh kerana warna tema adalah pink, jadi saya gabungkan bunga ros pink dan cream bersama sedikit bunga kecil yang pinkish dikemaskan dengan reben kotak-kotak pink/putih.


Bajet  diberi sangat minima, saya usahakan bunga yang murah tapi memberi impak yang maksima.

Demikianlah.
Setiap yang memeritkan akan ada pengakhiran yang indah.
Asalkan kita tidak putus asa dan sentiasa berusaha,
Insyaallah.


Sekian.

No comments:

Post a Comment