Thursday 7 August 2014

ENTRI 71 : TETAMU.

Pengisian : Barangsiapa yang membawa berita orang lain kepadamu maka dia akan membawa pula beritamu kepada orang lain.



Bismillah....

Dua hari yang lepas.

" Nak masak apa ?" dia kelihatan sedang berfikir.
" Masak apa pula?" soal saya memandang suami yang baru melabuh punggung di kerusi kayu yang sesekali  bergoyang menandakan ada antara skrunya hampir tercabut.
" Khamis ini ada kawan cadang hendak datang. Buat yang ringkas-ringkas. Goreng mee boleh kan ?"
" Berapa orang?" tanya saya.
" Berdua saja tapi yang si Amir tu mungkin akan bawa orang rumahnya.."
" Ala...tak suka la goreng mee...nantilah masak lain."..ujar saya.


Menerima berita ada tetamu akan datang, membuat tuan rumah tidak senang duduk. 
Ada 3 perkara wajib yang mesti dibuat.
1- basuh bilik air
2- mop ruang tamu dan ruang dapur
3- fikir apa nak masak.
Biasalah. 
Emak-emak.
Dua perkara teratas sudah lama saya bereskan.Walau tidak ramai,tapi rumah mesti kemas dan bersih. Minggu sudah saya telah masak hidangan yang berat dan banyak untuk kaum keluarga saya yang datang bertandang. Kali ini saya teringin masak nasi lemak kukus.Ya lah. Khabarnya mereka akan datang pada waktu malam. Dan saya bayangkan keadaannya  begini :

" Malam ni awak tak payah masak. Kita akan ke rumah abang S..." Itu mungkin kata si Amir kepada isterinya. Si isteri mungkin menjawab,
" Kalau dihidangkan kuih raya je macamana? saya ok ...awak tu?"
Dan si Amir mungkin akan berkata, " Nasib lah, kalau saya masih lapar, kita singgah  kat mana-mana kedai makan nanti."

Logik bukan.

Tak mahulah tetamu saya masih kelaparan sebaik melangkah keluar. 
Menjejaskan juga air muka saya selaku tuan rumah . Molek benarlah saya masak nasi. 
Cadangnya saya akan mula mengukus jam 6 petang. Biar tetamu makan  panas-panas. Semua yang dirancang berjalan lancar. Telur sudah siap direbus. Kacang dan ikan bilis sudah siap digoreng. Sayur kangkung siap dipotong supaya senang digoreng lewat petang nanti. Pinggan mangkuk dan gelas semua siap tersedia. Air oren juga saya siapkan awal dan botolkan agar sejuk disimpan dalam petiais.

Telefon berdering.
" Abang balik lewat hari ni, ada kerja yang tidak siap." kedengaran suara suami dihujung talian.
" Balik lambat? kata si Amir nak datang."
" Tak jadi"
" La...kenapa tak bagitahu, dah masak ni..." rungut saya
" Masak? Kan kata tak cornfirm...."
" Bila pulak kata tak cornfirm?"

Sabar.

Nasib baik tidak banyak, pujuk hati.

" Bu...nasi lemak dah masak belum...adik dah lapar ni...."

'Tetamu' ini lagi istimewa.

" Ya lah, ibu masak ni"

Dan saya teruskan saja masak nasi lemak favourite sikecil.
Jam di dinding menunjukkan pukul 7.20 malam. Satu rumah berbau harum. 
Yang ada cumalah tetamu-tetamu kecil yang memang sudah kelaparan.


Sepinggan nasi lemak. 
Sedap belum tentu. Kenyang sudah pasti.
Makan malam- tidak payah tambah. Banyak kalori ni.


Sekian.

Tetamu membawa rezeki.




No comments:

Post a Comment