Tuesday 13 September 2022

ENTRI 228 : AKU DAN KELAPA.

 BISMILLAHIRRAHMANNIRRAHIM.


Saya semakin obses dengan buah kelapa. Begitulah. Bagi abah, pokok kelapa nan sebatang itu sama saja dengan pokok-pokok yang lain. Tidak dipedulikan pon. Masih juga dia kekedai membeli santan.

Emak lebih sadis. Mahu diracunkan saja pokok ini.

Tolonglah jangan.

Kau tolong turunkan dua tandan kelapa yang dah buruk tu...arah saya pada adik ipar. Dia kembali dengan setandan kelapa muda. Haishh. Kalau exam, sudah tentu gagal- tidak faham arahan. Atau boleh saja dia ikut common sense. Tidak mungkin buah tua kecut itu yang dimahukan.

Saya angkut balik juga buah yang muda. Rugi besar jika tidak dapatkan air bersama kandungan elektrolitnya yang sangat bagus itu. 


Ada 61 biji kelapa komeng. Kecil-kecil saja saiznya. Kulitnya mengecut mungkin tanah kurang baja. Mana ada orang kampung yang letak. Lainlah kebun. Tidak payah kita sibukkan rupa luaran. Saya goncang dulu setiap satu. Mana yang tiada bunyi air, saya ketepikan. Saya ikut saja naluri. Sudahnya, 34 biji saya buang ditepi taman kejiranan.


Ada juga yang bertunas walau masih tergantung pada tandannya diatas pokok. Tua betul agaknya. Biasanya ada tombong besar jika keadaan begini.


Berkedut dan tua pula. Tetapi banyak manafaat.


Hendak kupas punyalah azab. Buah sudah kecutkan. Sabut susah direnggang. Saya kenalah takik rapat-rapat.


Kalau sabut tebal, mudah juga. Kalau sabut begini, extra kerjalah. Tapi benda kita cari sendiri, selesaikan saja perlahan-lahan. 
Slowly but surely.


Part bawah yang paling sukar. Sabut nipis melekat kuat pada tempurung. Sudah ditakik pon, tidak mahu lekang. Perlu kudrat lebih.


Memang sakitlah tangan menarik sabut. Kita niatkan exercise.


Lama kelamaan saya dapat rentak. Berjaya selesaikan sebiji dalam masa 5 minit. Pencapaian yang baik juga.


Kalau yang begini, sudah matang betul. Kelapa tua banyak minyaknya. Begitu juga lelaki tua.


Ada juga sedekah pada jiran tetangga yang mahukan.


Praktice kan make perfect.


Kupas sudah laju. Buka tempurung pula satu hal. Memang kelapa muda, saya hantar pada jiran yang ada mesin kelapa, kerana isinya sudah keras dan layak pula dibuat inti kuih. Tapi segan pula hendak hantar yang tua-tua. Banyak pula. Jadi saya hadaplah saja.


Google juga. Ada banyak warga Indon menunjuk cara. Ketuk-ketuk dulu luar tempurung. Lepas itu baru tetak tempurung menyerong. Jadi jugalah. 


Bagus juga ilmu Indon ini, tapi tidaklah berjaya membuka tempurung sepenuhnya. Terpecah juga. Terpaksalah mencungkil isi dengan parang sedikit demi sedikit.


Bila tiada mesin parut, kenalah dihiris nipis supaya mudah hancur dalam mesin pengisar. Saya kisar seperti biasalah- perah dan tapis santannya.

***

Saya mencari juga maklumat mengenai tombong. Ye lah, saya mengadap kelapa tua. Kebanyakkannya bertombong. Terus saja masuk mulut. Terfikir juga efeknya. Oh banyak khasiat rupanya. Itu hikmah Allah menghadirkan minat terhadap kelapa ini. Dapat manafaat minyak kelapa dara, air kelapa dan tombong juga. 
Alhamdulillah.
Bersyukur atas nikmat Tuhan.


Saya suka rasa tombong. Sudah biasa makan waktu kecil.


Embryo kelapa.



Seperti yang selalu saya ungkapkan, jangan berkisah sangat dengan rasa. Fikirkan khasiatnya. Tapi itulah. Anak-anak hanya mampu makan sedikit. Separuh lagi dipulangkan.
Ibu juga yang kena habiskan.

***

Tiba-tiba kukur kelapa bermain diminda. Teringin betul merasa.
Order online saja. RM 23.

Suka betul bila barang sampai. Tapi hati panas bila ternampak besi parutan yang berkarat.



Juallah dengan ikhlas, lebih-lebih lagi peralatan yang melibatkan makanan. Katanya, boleh hilang dengan berus dan sabun. Saya kurang percaya. Lalu saya tidak teruja lagi. Kotak kayunya bila sedikit basah, akan keluar air berwarna oren. Ah macam-macam.


Saya cuba juga untuk puaskan hati. Sudah teringin sangatkan. Tapi saya buang saja hasil parutan. Bimbang jika ada hablur karat halus terbit yang tidak nampak dimata kasar.



Alangkah indahnya hidup jika besinya tidak berkarat. Kayunya dicat sempurna. Alangkah.

Teringat pula pada pisau parut kelapa yang saya nampak dijual di Shopee. Murah tapi macam kasar pula hasilnya. Saya ada pemarut kelapa jenis lama, tetapi agak leceh juga. Lainlah jika saiz kelapa yang diumpil keluar dari tempurung sama besar semuanya.
Ada saja kan. 
Begitulah.

***

Cocopeat.
Saya kumpul juga habuk-habuk sabut ini. Sangat dicari orang di era moden. Dicampur pada tanah untuk kekalkan kelembapan.


 Semasa kecil saya akan cuci dan bersihkan buah ciku menggunakan Coconut Husk inilah. Mahu dihantar kemana sabut-sabut ini? Petani moden? Pengusaha kuih bahulu tradisional? Kuih bakar? ...atau penanam orkid barangkali?

***

Namun satu yang menarik perhatian, kelapa ini ada juga sisi misterinya.


Serabut.


Berseni juga.



Enggan.


Lagak.


Kusut.


Tersendiri.


Lihatlah.


Luahan.


Emosi.


Kronik.


Kecamuk.

Kronik 2.


Sekian.

No comments:

Post a Comment