Sunday 19 July 2020

ENTRI 220 : BINGKA UBIKAYU.

19hb. Julai 2020
Bismillahirrahmanirrahim.


Niat asal ke kedai runcit, hendak cari bawang besar yang sudah habes. Sebaik sampai, terpandang sekotak ubikayu yang diletak diluar.
Tangan laju mencapai tanpa berfikir.
Tidak mahal, 3 ketul cuma tiga ringgit lebih.

****
Memang suka kuih ini.
Saya bayangkan, lebih gelap. Bila sudah jadi, cerah juga warnanya.
Yang penting, rasa tetap sedap!
Resepi banyak dalam internet- pilih saja yang mana berkenan dihati.


RESEPI BINGKA UBIKAYU.

4 cawan ubikayu parut
2 cawan santan
2 biji telur
1 cawan gula merah
4 sudu besar gula pasir
4 sudu besar minyak
Secubit garam

CARA-CARA MEMBUATNYA.

Susah juga hendak anggarkan sebanyak mana yang perlu bagi mencukupkan 4 cawan ubi yang siap diparut. Jadi saya main agak-agak sajalah.
Yang saya beli ini, ubikayu putih- memang sesuai untuk buat kuih muih, pengat dan tapai berbanding ubikayu kuning yang lebih sesuai dibuat kerepek.
Begitulah.
Jangan lupa panaskan oven pada suhu 180c selama 20 minit.


Gunakan peeler untuk buang kulit luar.


Ubikayu sejenis karbohidrat, jadi ia dapat bekalkan tenaga, mengandungi serat ,vitamin dan mineral yang bagus untuk tubuh badan.
Jika diambil secara tidak berlebihan- tetap beri manafaat.


Macamana ini...saya tidak ada pemarut yang sesuai.
Tapi Tuhan bagi akal kan.
Pemarut jenis ini saja yang ada, jadi guna sajalah.


Kemudian, transfer ke mesin pengisar. Mulanya cuba juga untuk tidak letak air tapi mesin  tidak mahu jalan pula. Jadi letak jugalah sedikit, asalkan ia berputar.


Sebab sudah letak air, kenalah tapis untuk keluarkan air itu.


Dengan tidak disangka, pemarut pula tiba-tiba buat hal...aduh!
Mungkin mata parutnya rosak bila terparut bahagian ubi yang agak keras.
Jadi saya terus saja gunakan chopper. Selepas itu, tetap kena masukkan kedalam mesin pengisar seperti sebelumnya.
Banyak betul dugaan.


Seperti biasa, tapis untuk buang airnya. Selepas itu, sukat untuk mencukupkan 4 cawan.
Ok bab ubi parut selesai.


Kita semak resepi semula.
Lupa pula sertakan garam dalam gambar dibawah.


Mudah saja- satukan semua dan gaul rata-rata dengan sudip kayu.
Gula merah yang saya gunakan ini,bukan timbang kilo macam yang banyak dijual dikedai runcit. 
Jika guna yang itu, kena masak dulu dan perlu ditapis kerana ia berhampas.
Yang ini, gula merah stail baru- teksturnya lebih menyerupai gula perang, jadi saya terus guna tanpa perlu dimasak terlebih dahulu.


Tuang dalam loyang yang sudah disapu dengan minyak. Lebih selamat jika alaskan dengan baking paper agar kuih tidak melekat dan mudah dikeluarkan nanti.


Suhu pon satu hal juga. Ada yang guna suhu 150c. Ada yang 200c.
 Setelah baca banyak resepi- saya agak-agak sajalah.
Saya bakar pada suhu 180c dan bercadang untuk naikkan suhu ke 200c pada minit-minit terakhir.


Saya gunakan loyang 8 inci x 8 inci. Adunan mentah dalam gambar diatas hanya memenuhi 3/4 loyang. Ada lebih kurang seinci lagi untuk memenuhi loyang.
Setelah 30 minit, saya pusingkan loyang.
Kuih naik dengan cantik.
Suhu dinaikkan sehingga 200c bila yakin kuih sudah masak bilamana  sudah mula merenggang dari loyang.
Sebenarnya saya mahukan kuih yang berkerak garing diatas.
Sentiasa perhati- gambar dibawah adalah semasa adunan sudah dibakar menghampiri satu jam. Saya biarkan lagi sehingga permukaan atas agak gelap.


Saya hanya berpuas hati setelah dibakar selama 1 jam 18 minit.
Keluarkan dari oven dan sejukkan dulu.
Saya baca- kena dibiar selama 3 jam sebelum dipotong.


Potong sebelum tiga jam?
Bahagian dalamnya masih lembut dan belum set dengan baik.
Potong pon jadi sukar.
Hendak keluarkan dari loyang pon satu hal. Macam melekat saja.
OK- make sence
Kena tunggu juga 3 jam!


Setelah sejuk, potongan lebih kemas dan elok.

Kuih ini cukup rasa dan manis-manis sedang.
Walaupon begitu,saya mengharapkan kuih ini keras sedikit.
Mungkin kerana saya masukkan sedikit air sewaktu mengisar.
Sedikit sebanyak bertambah cairan.
Sepatutnya saya kurangkan santan sebanyak setengah cawan manakala kepekatan santan pula perlu ditambah untuk balance kan semula.

Atau cara yang lebih efektif- tapis gunakan penapis kopi yang diperbuat dari kain- bolehlah perah semaksima boleh.
Apapon, ia masih lagi menepati citarasa saya, alhamdulillah.








Pengalaman yang mengujakan.

Semoga perkongsian membawa manafaat.

Sekian.










No comments:

Post a Comment