Friday 19 August 2016

ENTRI 194 : RESEPI KEK LOBAK MERAH 1.

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ 


Dendam kesumat beberapa hari lepas adalah untuk buat kek coklat-akhirnya menenong ke lain. Sejujurnya belum pernah buat, sebab itulah teringin sangat hendak cuba.
Resepi saya ambil dari internet.

Resepi kek carrot.

4 biji telur besar
1 1/2 cawan gula castor
2 cawan tepung gandum
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 1/2 sudu kecil baking powder
1 cawan minyak jagung
2 1/2 cawan carrot
1 cawan walnut
sedikit esen vanilla
sedikit serbuk kayu manis
sedikit garam

Jenuh cari kat pasar mini terdekat tapi tidak jumpa- kakak owner kata takyah le kau cari..memang tidak ada- so abaikan serbuk kayu manis. Kacang walnut lagilah tidak nampak bayang. Exclusive kat shopping dan kedai bakery saja. Tidak mengapa. 
Bahan gantian sudah ada.

Panaskan oven selama 20 minit dengan suhu 180 celcius.


Bahan-bahan agak mudah didapati- telur, gula castor, tepung gandum, lobak merah, minyak jagung, soda bikarbonat, baking powder, esen vanilla dan sebagai ganti kacang walnut- saya ada kismis dan badam hiris-balance buat kuih raya.


Sebenarnya tidak dapat agak- berapa biji lobak merah yang bila sudah disagat akan dapat memenuhi sehingga 2 1/2 cawan.
 Bila sudah sagat- sebiji yang besar sudah cukup. 
Tapi sagat ke parut? sebab ada resepi kata kena perah sikit. Maknanya mestilah parut sebab bila parut tentu berair. Saya belasah pakai sagat saja.


Jangan lupa lengser loyang dengan marjerin atau butter dan alas dengan baking paper. Selain itu kita perlu sukat secawan minyak jagung, ayak tepung gandum bersama baking powder dan soda bikarbonat juga sedikit garam.


Mulakan dengan memukul telur bersama gula castor sehingga kembang. Bila sudah putih, masuk 1 penutup esen vanilla, pukul lagi. Kemudian masukkan minyak jagung, putar sebati.
Perlahankan speed dan masuk 1/3 tepung, putar hingga tepung hilang, masuk lagi separuh tepung, putar lagi dan habiskan baki tepung. Matikan mixer. Gunakan sudip kayu atau spatula- gaul rata hirisan badam, dan kismis yang telah dipotong dua. Masuk juga sedikit garam. Pastikan semua digaul dengan rata.


Akhir sekali, masukkan lobak merah. Kaup balik agar sebati- tuang kedalam loyang yang siap dilengser marjerin/ butter dan dah dialas baking paper. Set kan masa selama 1 jam dengan suhu 180 celcius.


Berbaki 25 terakhir- satu rumah wangi berbau wangi.
Kek naik dengan cantik..
Lalukan pisau disekeliling loyang untuk memudahkan kek dikeluarkan.


Kek ini tidak banyak ragam dan mudah . Jika lihat dari texture luaran, nampak berat macam kek kukus buah-tetapi sebaik dipotong- ia agak lembut-macam kek span.


Cantik dengan taburan carrot, cuma hirisan badam dan kismis kurang nampak..



Rasanya pun sedap.
Alhamdulillah.


Sekian.

No comments:

Post a Comment