Wednesday 17 August 2016

ENTRI 192 : CELIK MATA RESET MINDA.

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ 



Seharian membelek buku yang diberi sepupu kepada anak saya. Lain benar cara pemikiran insan yang tinggi ilmu, membuat kita bermenung mengenang diri sendiri.
Apa yang nyata, prof. ini seorang yang pandai memilih ayat yang tepat, kena dan sampai pada hati.
Terdapat 55 soalan dari pelbagai katagori yang diutara oleh pelajar especially student U. Oleh kerana saya pernah berada dalam kelompok itu, maka faham benarlah apa yang bersarang dalam minda mereka.
Ada yang tanya, cara hendak tackle pasangan yang diminati, (tidak lah kalau saya berada ditempat yang bertanya). 
Pada prof. - couple itu haram.
Ada cara selamat- seperti melalui orang tengah atau SMS atau layang surat atau e mail.
 Semua itu tidak mungkin sesekali saya lakukan!
Mati hidup semula pun tidak!
Hanya perempuan bermuka lawa saja yang layak.
Atau terlebih konfiden, ada juga.
Gitu.
Ada satu soalan yang sangat menarik perhatian.

Begini.

Saya seorang pelajar senibina di universiti. Jurusan yang saya ambil menuntut saya berjaga pada waktu malam dan kurang tidur pada waktu siang. Akibatnya saya mendapat pelbagai penyakit seperti gastrik, sakit kepala yang melampau, apendiks ,imsomsia dan kemurungan sehingga beberapa kali masuk ke hospital. Ditambah pula saya diuji dengan masalah keluarga. Kadang-kadang saya berasa ingin berhenti universiti. Tolong saya prof.

Reaksi spontan lepas membaca soalan ini-  hairan. (hendak ketawa pon ada, tapi hal masalah keluarga- saya simpatilah juga).
Jangan kelentong sudah.
 Saya ini mantan student senibina ok.

Of course prof. sudah jawab tapi teringin jugalah hendak menyibuk beri sepatah dua komen yang tidak diundang.
Dengar dik ya. Prof. itu top student. Sebab itu dia layak beri tunjuk ajar dan nasihat berguna kerana laluan yang ditinggalkannya boleh dijadi contoh kerana terbukti kejayaan dirinya sekarang. Walaupun keadaan terkini saya tidak sehebat prof. tapi saya juga pernah bergelar top student 2 tahun berturut-turut semasa belajar senibina dulu. Jadi situasi saya lebih dekat dengan dunia adik.

Pada saya- apa yang paling penting adalah time management. 
Kedua adalah minat yang mendalam (passion). Bila ada minat baru datang seronok.
 Tidak dinafikan course ini sangat meletihkan juga, mendatangkan stress. Itu sebab saya sudah beruban sejak anak dara lagi, pasal banyak fikir. 
Apapun, kalau minat semua boleh bertukar indah. Walaupun selalu sibuk, saya akan make sure setiap detik digunakan dengan betul. Dapat assignment kena terus bertindak. Tiada istilah- nanti dulu- dalam kamus hidup saya. Pagi dapat assignment- tengahari sudah di library. 
Jangan biasakan kerja last minute.
Disiplin diri sangat penting. Solat mesti jaga. Bila baca adik ini siap masuk hospital- heh serius ni. Rasanya saya tidak pernah berjaga malam, cuma sesekali tidur lambat bila sudah dekat submission.

Kesian juga ya. Kalau begini caranya, tidak usahlah siksa diri sesuatu yang kita tidak mampu. Tidak enjoy pun tidak ada faedah- hanya mendatang penyakit.
 Senibina atau architecture adalah pilihan pertama sebab saya rasa ada bakat dan kreatif. Itu penting- kenalpasti keupayaan diri sendiri, sebelum buat pilihan kerana selepas belajar, itu yang akan jadi kerjaya seumur hidup. Kalau masa belajar pun sudah nak terbalik apatah lagi alam pekerjaan yang sebenar. 
Tapi tidak mengapa. Berjuanglah hingga keringat terakhir. 
Ada diploma/ ijazah senibina tidak semestinya bekerja jadi arkitek. Kalau rasa terbeban, cari pekerjaan lain yang sesuai dengan diri -yang penting dapatkan kelayakan itu dulu iaitu segulung diploma/ijazah. Itulah yang akan menambah nilai diri kita walau berada dibidang lain. 
Walau selalu dipanggil best student, tapi saya cuma peringkat diploma saja. Selepas itu terus bekerja. Sebab apa? Sebab sedar saya tidak mampu jadi arkitek. Skop kerja arkitek itu tidak sesuai untuk jiwaku yang sentimental, kena turun padang ke site, kena bertekak dengan engineer, kena sumpah dengan clientmeeting dengan supplier, meeting dengan orang majlis, hai tidak minatlah!
Itu belum lagi proposal yang dihadap berminggu-minggu kena reject macam jentik semut yang terkial-kial naik panjat tepi seluar!
Uii komentar saya ini sudah melebihi prof. nampaknya, malah menyimpang lebih jauh.
Aura prof. macam sudah meresap-resap...
Ingat mahu kupas soalan lain juga tapi soalan budak senibina stress terlampau ini saja rasa macam tidak cukup ruang. Sori ya dik. 
Pasal caring la akak sharing.

Sambung sikit lagi. Sebab akak kan sudah jadi  emak-emak. 

Sebenarnya semua orang ada masalah cuma kita saja yang tidak tahu kerana mereka tidak bercerita. Ada orang nampak serba ceria sampai jeles kita dibuatnya, rupanya terpikul dibahunya masalah yang kita sendiri tidak sangka. Oleh itu belajar- jangan pandang masalah itu besar sangat....
Kalau dalam otak asyik fikir masalah masalah masalah, memanglah jadi masalah.
Cuba renung, apa agaknya yang cuba disampaikan Tuhan dengan menurunkan ujian itu.
 Adakah Tuhan mahu menyedarkan?
Terus bertindak- baiki diri. 
Jangan asyik cari salah orang dulu.
Itu peringatan buat diri sendiri juga.

Bak kata prof.- Celik mata-Reset minda..

Seronok dapat belajar sesuatu.

Sekian.




No comments:

Post a Comment