Tuesday 24 November 2015

ENTRI 159 : GUBAHAN PENING.

Dengan lafaz Bismillah bicaraku bermula....



Kenapa kali ini lain macam.
Sudahlah.
Ibu tidak mahu lagi buat hantaran. 
Berulang-ulang saya kata begitu pada anak-anak. 
Malas sudah hendak berfikir.
Sudah kering idea.
Budak-budak kehairanan sekelip mata ibu boleh berubah sikap.
Tidak over exited macam dulu.
Tidak pegang phone snap gambar macam selalu.

Angin monsoon mana sedang melanda?

Ah sekejap saja tu.

Ahad lalu saya kerumah abang ipar untuk ambil dulang dan barang hantaran. 
Lihatlah dulangnya sudah siap berhias.


Cuma perlu letak barang ditengah.


Tengok belakang.
 Begini rupanya, kakinya belum pasang, ada skru sekali. 

Pesan birasku, kalau boleh biar rendah-rendah.
Kasut sekalikan dengan beg tangan.
Telekung sekalikan dengan sejadah.
Tuala mandi sekalikan dengan set minyak wangi.
Alahai banyaknya protokol...
Saya sudah pening!

Tengok semula.
Dulang macam ini lecehlah.
Saya cuba sedaya upaya.
Telekung dan sejadah rasanya lepas.
Tuala dengan minyak wangi rasanya boleh.
Beg tangan dan kasut rasanya ada masalah.

Petang itu saya terus mencari barang. 
Bahagian bawahnya sudah sedia sarat dengan bunga, jadi rasanya hanya perlu beli sedikit reben yang berwarna dull untuk diletak pada bahagian atas.
Enough
Tak perlu hias penuh. 
Semak!

Tidak mahu tinggi-tinggi?
Alamak replika masjid yang sudah stand by lama itu boleh tahan tingginya.
Aduh.
Pening.
Pening.

Ok fokus benda lain.
Saya kena separate beg tangan dengan kasut sebab tidak boleh balance.
Kena guna gabus untuk beri permukaan yang lebih stabil.


Syukur gabus 10 inci ini muat. 
Permukaan rata perlu juga untuk letak sireh junjung nanti. 
(stok gabus dikedai pon habis, nasibaik lah terjumpa dalam stor bilik belakang.)
Pening!


Saya beli juga kertas pembalut untuk balut gabus. Kena cari warna cerah seperti putih atau cream sebab lebih sesuai. Tiba-tiba segala kerja terpaksa dihenti serta merta kerana glue gun rosak pula! 
Adoi doi, double pening!
Ku terus berlari ke kedai aunty tapi takde dijual.
Buat dulu part yang tidak perlu glue.

Mood yang hilang perlu dikembalikan.
Mood ambil gambar pun sama.

Buat perlahan-lahan.
Slow-slow.


Kata tidak ada idea, ok je tu.....

Ok ke?


Pandangan dari atas. Gubahan telekung disekalikan dengan sejadah. 
Diserikan dengan reben rona cream putih.


Bahagian sulamnya saya keluarkan dan yang lain bentukkan dalam penutup kotak. Sejadah saya lipat-lipat saja. Yang ini saya tidak guna gabus sebab lebihan telekung perlu disorok dibahagian dalam bekas.


Bila banyak kali tengok, saya kurang berkenan reben banyak-banyak. Mahu yang simple. 
Last-last dapat idea ini, selitkan bunga plastik jernih sudah nampak cantik.


Gubahan telekung + sejadah siap.


Untuk gubahan kedua ini pun tidak perlukan gabus. Tuala saya balutkan pada kotak dan isikan sebotol minyak wangi beserta kotaknya sekali. Lebihan tuala saya lipat-lipatkan saja. Letak sedikit hiasan sudah cukup.


Kotak bersalut tuala memang senget supaya tidak nampak boring. Tapi bila letak beg tangan sebegitu keadaan dulang terus jadi tidak balance
Hendak sumbat kasut lagi? 
Memang problemlah.

Sekarang ini cuma hendak settle bekas coklat / gula-gula ( kiv ) dengan sireh junjung saja.
Jika peningku sudah hilang, insyaAllah akan dikongsikan.



Sekian.



No comments:

Post a Comment