Friday 30 October 2015

ENTRI 150 : LEMPENG GEDEPEK.

Dengan lafaz Bismillah bicaraku bermula....


Kabare?
Waras?...or not?

Rabu lepas seperti biasa saya ikuti satu rancangan masakan tradisi serata Malaysia.
Seronok sebab banyak resepi pelik-pelik orang kampung.
Resepi rare.

Kali ini ke kampung orang Jawa.

Rupa sebiji macam puri yang pernah saya buat dulu tapi bersaiz sedikit besar.
Bahan-bahannya pun lebih kurang.
Semalam saya ajak sikecil join.

Jom dik, kita buat lempeng gedepek.

Bahan-bahan :
Makcik Jawa kuat ketawa itu main campak-campak saja.
Saya yang sukat kemain.

Hidangan untuk 2 orang.
Aku dan dia.

1 cawan tepung gandum
1/2 sudu besar tepung ubi
1/2 sudu besar marjerin
1/2 sudu teh garam halus
1/2 cawan air

Yang ini ada sedikit kelainan.


Satukan tepung gandum bersama tepung ubi, marjerin dan garam halus.


Gaul rata-rata, curah air sedikit-sedikit supaya dapat mengawal keanjalan doh, yang tidak melekat ditangan. Sediakan extra tepung gandum untuk tujuan tabur-tabur pada tangan juga pada papan. 
Uli beberapa minit.


Bahagi kepada 3 bahagian, makcik Jawa itu picit celah ibu jari saja. Campak doh macam mamak bikin roti canai, ambik balik. baling lagi. Gedepek-gedepek bunyi dia, nak senang katanya canai dengan kayu penggelek, kemudian goreng dalam minyak yang betul-betul panas dengan api yang sederhana. Lempeng akan menggelembung,  tekan sikit dengan senduk.
Jika minyak kurang panas- lempeng akan nampak berat sebab ia tak ada gelembungan.


Dapat 3 keping.
Tidaklah senipis puri.
Cicahlah dengan kari /sambal/masak asam, ikut kesukaan masing-masing. 
Kenyang jugalah.


Bu sedapnya, rasa macam cekodok.
Memanglah...adik beradik dia....


Sesekali pekena cara Jawa memang terangkat beb.
Sambal ikan bilis cili padi simakcik punyalah pedas sampai petir berdentum kata pengacara. 
Sambal saya, just nice.


Sekian.

No comments:

Post a Comment