Tuesday 23 December 2014

ENTRI 109 : RED VELVET.

Bismillah.


Sudah lama benar cream cheese  yang dibeli terperuk dalam peti sejuk. Kononnya, teringin hendak buat kek Red Velvet ataupun Cheese Tart.
Tapi mood rajin belum muncul pula.
Tergerak check tarikh luput...
Oh tidak!

Red Velvet?
Tidak berapa confidentlah.

Boleh.
 Follow saja instructions.

Cuka. Serbuk koko. Pewarna merah. Gula icing. Brown sugar. Yang lain-lain, bahan biasa buat kek.
Lemon tiada.
Limau nipis saja ada.


Kek selamat dibakar. Suhunya 175 c selama 30 minit. Saya guna loyang bulat 8 inci dengan harapan ia naik tinggi. Dari luar nampak kek naik dengan cantik. Hati berbunga-bunga. Bila cukup time, saya pun keluarkan. Kenapa tengahnya masih bergoyang-goyang?  
Oh tidak!

Releks...
On semula sius. Tambah masa dan selalu check
Alhamdulillah,saya ambil keputusan yang betul. 
Berkat kesabaran bakar semula (keseluruhan masa bakar 1 jam 10 minit.) baru semua bahagian yang dicucuk bersih menandakan ia masak dengan sempurna.
Ya lah, kek tinggi. Logiklah kena tambah masa.


Wah lega sungguh bila ia naik dengan cantik. Sejukkan kek ini dulu sebelum dibubuh topping.
Merekah pun apa salahnya. Yang penting, ia masak sempurna.



  Cantiknya.


Serdaknya perlu untuk hiasan jadi saya kikis baking paper dan hancurkan ia


 Macamana hendak bahagi dua dengan ukuran yang sama? Saya tiada pisau potong kek, saya ambil 4 batang pencungkil gigi. Cucuk bahagian tengah kek pada 4 bahagian yang sama jaraknya.


Ambil benang dari warna yang kontras supaya nampak jelas dan letak benang tadi diatas paras pencungkil gigi.


Tarik perlahan-lahan dan pastikan kedudukan benang tidak lari.


   Perfect...!


    Angkat dan asingkan.


 Topping cream cheese ini saya siapkan awal dan masukkan kedalam piping bag kemudian simpan dalam petiais. Picit dalam bentuk spiral.


First time buat, jadi saya tidak pandai hendak agak.
(next time kenalah tambah lagi kuantitinya)


  Tutupkan kembali.


 Picit bahagian atasnya pula.


    Ratakan dengan spatula.


Serdak lebihan tadi lekatkan pada bahagian sisi. Buat deko dengan lebihan topping.


   Sweet, simple dan nampak sedap sangatkan.


   Berdebar hendak rasa dan tengok keadaan dalamnya.


 Wah cantiknya!
Cuma line cream cheese nipis sangat.


Alhamdulillah, rasanya sedap. 
Toppingnya juga sedap dengan rasa masam limau nipis. Sangat sedap.
Tidak sangka betul berjaya buat kek ini.



Great experiance.

Sekian.

No comments:

Post a Comment