Saturday 22 November 2014

ENTRI 105 : JADI KE SAMBAL HITAMKU?

Bismillah...


Makanan orang Pahang.
Katanya sangat sedap.
Tergodalah jugak.

Lalu depan rumah mantan tukang kebun sekolah.
Mata melirik nakal kearah pokok belimbing buluhnya di halaman rumah..
Kurang menjadi pula buahnya kali ini.
Tapi bukan nak pakai banyak pun.
Tebalkan saja muka tu ....
Dapat barang 10 butir pun sudah ok .

Semangat pulak rasanya.
Bahan-bahannya pun simple sahaja.
Tapi rasa was-was bab belimbing ni.

-Belimbing rebus tapi tidak payah bubuh air-
Aih mau tak poning kepalo den!


Belimbing buluh ini kena dijadikan belimbing rebus. Kalau di Pahang- mereka guna tin untuk masak buah ini tanpa sebarang air. Ia akan mengeluarkan airnya sendiri dan prosesnya memakan masa. Kalau hendak buat belimbing rebus, kenalah guna periuk atau kuali yang lama-lama, kerana asid dari buah ini dikatakan sedikit sebanyak akan merosakkan periuk kita.
Begitulah yang saya baca.

Kuali saya memang sudah lapuk.
Sesuai benarlah.


Masukkan kedalam kuali berlapuk dan sedikit-sedikit, warnanya akan bertukar kekuningan. Sebab tidak ada pengalaman, saya buka api paling perlahan sebagai langkah berjaga-jaga.


 10 minit telah berlalu. Buah menjadi sedikit lembut dengan kesan keperangan.
                            

40 minit telah pun berlalu. 
Mana airnya?
Kuali saya semakin kehitaman walaupun sering mengacau.
Berapa lama lagi hendak ku tunggu?


Cepat-cepat saya keluarkan.
Masalahnya wahai orang-orang Pahang sekelian, bolehkah begini?

Ah jalan terus.


Bahan lain adalah cili padi. Saya jarang guna cili padi yang banyak dalam masakan. Sebab utama adalah kerana saya bukan orang nogori.


  1 labu bawang besar.


Ikan bilis yang siap dikopek. Proportion bahan-bahan adalah mengikut naluri masing-masing.


   Bahan-bahan ini perlu dilumatkan


Cili padi dan bawang ditumbuk lumat, ikan bilis pula ditumbuk kasar


Tumis bawang dalam 1/2 cawan minyak masak. Biar garing.


   Masukkan pula cili padi dan ikan bilis.


Masukkan belimbing tadi. Ia sudah agak lembik (sepatut saya lumatkan dahulu buah ini). 
Mungkin buah belimbing ini perlu dimasak lebih lama sehingga kecut dan kehitaman bertujuan untuk disimpan lama. Kalau setakat terus masak, ok lah ni, fikir saya.


     Masukkan sedikit kicap.

  
     Masuk 1/4 sudu besar garam halus


 Masukkan pula 1/2 sudu besar gula pasir


Masak hingga betul-betul garing.


   Texture  macam serunding.


Persoalannya, beginikah rupa sambal hitam?

Rasa sambal saya  ini  sangatlah sedap.
Cukup rasa pedas, masam dan garingnya, sekejap saja sudah habis.


Sekian.



No comments:

Post a Comment