Wednesday 19 November 2014

ENTRI 104 : ANGKARA SIAPA.

Bismillah.


Puas menunggu.
Ibarat menanti isteri yang entah bila akan hamil.

5 tahun?
6 mungkin.
Ah entahlah.
Saya sendiri terlupa berapa usianya.

Takik-takik supaya dia rasa sakit?
Gantung kasut ataupun selipar?
Supaya dia stress?
Cuba sajalah. 
Pagi itu saya buat kedua-duanya.
Bercakap perlahan dengannya, dengan nada memujuk.

Tidak berhasil.

******

Tiba-tiba.
Dengan kuasa Allah.
Disuatu pagi yang indah. Tatkala lalu dihadapan rumah, mata tertangkap pada sesuatu.

Eh eh.

Akhirnya.


 Hati kami berbunga sama.


  Indahnya dimata.


Beberapa minggu kemudian, tiba-tiba sudah ada baby-baby comel ini.


   Kiut .


   Tahu-tahu sudah besar. 


    Sentiasa diperhati.


Pelik sebab buahnya cuma dibahagian bawah. Atas-atas tiada.


Cepatnya masa berlalu. 
Kira punya kira ada 12 biji, Alhamdulillah. 
Pokok baru belajar berbuahlah katakan. 


    Macam ini saja pun sudah nampak sedap.


Namun ada satu kejadian pelik.
Suami saya kehairanan.
Ketika keluar melepasi gate untuk hantar anak sekolah, baru dia perasan.


Buah-buah ini sudah berbalut!
Kerja siapa?


Bukan saya.
Bukan suami juga.
Anak-anak tidak mungkin.

Pelik bin ajaib.

Tapi sehari sebelum itu.
Anak-anak sudah pun tidur. Memang mereka selalu tidur awal. Suami masih belum pulang. Saya pula tidak lena-lena. Tiba-tiba terdengar bunyi berdesir. Apa tu?
Kotak fius didinding luarkah? 
 Walaupun jarang, tapi sesekali ia berbunyi menjadikan saya cemas. Saya bangun menuju ke tepi tingkap. Tiada lagi bunyi itu. Tangan menyelak sedikit langsir biru lembut yang menutupi tingkap. Terperanjat apabila terpandang kelibat seseorang dibawah pokok mangga.
 Dia juga seakan terpaku apabila mata kami bertemu!
Cepat-cepat saya melepaskan langsir.
Cuba bertenang.
Siapa itu?
Apa yang dibuatnya disitu?

Persoalan telah terjawab!

Dia jiran saya.
Baiknya hati dia kan.


  Buah mangga ini  ada dua penjaga. Lebih selamat.
                              


Sebiji mangga muda menjadi korban.
Kalau hendak bersedekah, berilah benda yang paling kita sayang. 
Sambal belacan mangga muda untuk kenduri ditaman kami. Semoga sedekah yang tidak seberapa ini membuahkan hasil yang lebih untuk pokok mangga itu.


Sekian.


No comments:

Post a Comment