Monday 29 August 2022

ENTRI 222 : PERCUBAAN MENANAM POKOK BUNGA ROS

29 Ogos 2022.

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ


oh bunga ros
yang harum nan mewangi
merah putih warnamu menawan hati

oh bunga ros
kau sekuntum yang terbilang
kau membikin bahaya segala kumbang

oh bunga ros
jaga diri berhati-hati
banyak kumbang ingin datang menghinggapi

( Lagu dendangan S M Salim )

Bunga ros ini, walau tidak merah dan tidak putih, tetap menawan dimata saya. Selalu dikait dengan simbolik kesucian cinta, semangat dan keanggunan seorang perempuan. Begitulah.



Pokok Ros ada nilai khasiatnya. Bau wanginya menenangkan jiwa.


Sudah sekian lama memendam keinginan untuk menanam si cantik lawa ini. Bukan tidak pernah cuba tapi selalu saja tidak berjaya. Tangan panas. Pagi tadi, rezeki saya terdengar jiran mencantas pokok  rosnya. Saya masih tetap mahu mencuba. Kali ini, kaedah berbeza.


Saya bukan cerdik pandai dalam tanam menanam. Sudah tentu perlukan guidance yang banyak dikongsi di alam maya. Pilih lah mana-mana cara. Yang penting usaha.


Jika mereka yang serius, sudah tentu akan ke nursery mencari tanah dan baja yang sesuai. Saya guna apa saja yang ada disekeliling. Tanah pon mencari dikawasan kejiranan saja. Harapnya sesuai lah. Masukkan saja tanah kedalam bekas minuman plastik. Paling bagus jika dapat gunakan tanah yang bercampur dengan cocopeat (sabut kelapa) supaya dapat kekalkan kelembapan tanah.


Kerat dahan pokok yang agak matang secara menyerong. Buang daun-daun yang berlebihan.


Buang kulit hujung dahan supaya mudah menyerap penggalak akar. Saya gunakan penggalak akar semulajadi iaitu jus dari bawang merah. 


Masukkan hujung keratan kedalam bawang dan pusing-pusingkan supaya jus bawang meresap secara sekata. Boleh juga beli serbuk penggalak akar dikedai nursery.


Rehatkan keratan-keratan ini selama 2 minit untuk sedikit kering.


Masukkan keratan kedalam bekas cawan yang telah dimasukkan tanah. Tekan untuk padatkan tanah.


Tambah tanah jika perlu. Kemudian padatkan kembali.


Tuang sedikit saja air untuk melembabkan tanah. 


Tumbuhlah kamu dengan mekar. Tumbuhlah, dan hasilkanlah bungamu yang indah. Terima kasih kerana membekalkan oksigen. Terima kasih kerana sentiasa bertasbih kepada ALLAH. Sesungguhnya kejadian kamu ini tidak sia-sia.

Kena juga bercakap-cakap dengan pokok ini.


Masukkan pasu kedalam plastik dan ikat dengan getah pada bahagian bawah cawan supaya udara dalam plastik tidak dapat keluar.


Tulis tarikh sebagai rujukan. Ia perlu disimpan selama SEBULAN SETENGAH ditempat yang REDUP..kerana apabila pokok dibungkus tanpa ada sebarang pengudaraan, maka wap akan terhasil didalam plastik. Jika diletak ditempat panas, dikhuatiri akan mengeringkan wap.

Make sense,right?


Ini projek 3 hari lepas, keratan dari pokok limau purut. Gambar ini diambil sebelum disarungkan plastik. Jika berjaya menumbuhkan akar dan hasilkan pucuk baru, saya berniat untuk agih-agihkan saja pada jiran tetangga. Cuma ada kerisauan samada saya memilih dahan yang terlalu tua atau boleh saja begitu. Harap-harap menjadi lah. Saya juga ada menanam keratan dahan pokok durian belanda.


Kelihatan wap sudah terhasil untuk projek saya 3 hari lepas. Ia akan sentiasa berwap sepanjang proses pengeluaran akar. Semoga semuanya menjadi.


Selain plastik, boleh juga gunakan botol air mineral 1.5 liter. Konsepnya sama saja. Cuma perlukan tanah dimasukkan kedalam plastik dan dililit kemas menggunakan tali pada separuh keratan dahan. Tanah perlu lembab. Jika boleh,gunakan -plastik aiskrim Malaysia supaya hasilnya nanti akan dapat dimasukkan kedalam botol dengan mudah. Botol mesti ditutup untuk penghasilan wap. Untuk proses keluarkan pokok nanti, botol perlu digunting.

Jika terhasil lah pucuk baru dan akar..maka  akan keperingkat seterusnyalah kita. Perlu dibaja (paling serasi dengan baja tahi ayam). Paling mencabar adalah pokok ini mudah terkena penyakit. Ah sudah!

Berhenti berangan.Yang satu ini pon belum tentu lepas.

Berangan tidak salah. 

 Ini gambar bunga ros jiran. Mana tahu suatu hari nanti,halaman saya pula berseri-seri.



Saya akan update progress pokok semaian diatas.

*****

Perkembangan setelah beberapa minggu:


Keratan pokok limau purut disemai pada tarikh 26 Ogos 2022. Saya jengah-jengah juga dari luar plastik. Hari ini sudah hampir sebulan, saya dapat bayangan keratan ini tidak menjadi lalu saya buka sajalah.


Mungkin saja keratan yang saya pilih sudah terlalu tua atau mungkin saja ada sebab lain. Masih ada dua lagi keratan pokok ini yang saya masih menaruh harapan untuk tumbuh tunas kerana masih ada masa untuk menunggu.


Nasib kurang baik juga untuk keratan pokok durian belanda. Kesemuanya mati. Jelas teknik ini kurang sesuai, mungkin. Pokok ini lebih mudah hidup dengan semaian biji benih.
Mungkin.


Ini keratan pokok yang saya ambil dari rumah mak dikampung. Tidaklah saya tahu nama pokok bunga ini. Walaupun baru 10 hari, mata tunasnya sudah pon keluar. Seronok betul melihatnya. Saya bungkus kembali cawan plastik ini.


Disebabkan saya ini sejenis tidak tahu sabar, maka harini setelah berusia 15 hari, saya buka semula dan alihkan ke pasu padahal belum cukup tempoh yang sepatutnya iaitu sebulan setengah ( 45 hari) untuk proses keluar akar dan tunas. Apa salahnya, jika sudah terbukti cara ini berhasil untuk pokok jenis ini.


Hari ini hari yang ke 17 keratan pokok Bunga Raya ini disemai. 
Banyak mata tunas baru yang keluar. 
Begitulah.

SEGALA SESUATU BERTASBIH KEPADANYA TETAPI DENGAN CARA YANG TIDAK DIKETAHUI. 

Sekian.

(Dengan ini dimaklumkan, kesemua anak pokok ros yang disemai diatas telah meninggei. Tiada rezeki nampaknya. Cuba lagi dimasa akan datang).


No comments:

Post a Comment