Tuesday 29 November 2016

ENTRI 200 : RESEPI KASTAD JAGUNG.

Dengan lafaz Bismillah bicaraku bermula...


Seorang mak saudara sebelah suami selalu membawa kuih ini sebagai buah tangan. Lalu saya selaku budak baru belajar, mengecek bagi menambah koleksi.


Resepi kastad jagung.

1 peket tepung kastad
7 1/2 gelas panjang- santan
1 1/2 gelas panjang- gula pasir
1 tin jagung halus

Gelas panjang?
Pi ambik gambar gelas panjang mak kau, lepas itu wasap kat akak...
Sejurus kemudian, gambar tertera dalam phone saya.
 Aduh...sama ke volumenya dengan gelas raya saya?
Topik pasal gelas tidak tahu sama saiz atau tidak itu pun boleh berlarut-larutan dalam aplikasi whatsapp!

Santan pula dari berapa biji kelapa?
Tanya mak.
Satu katanya. Blend banyak kali sebab nak dapatkan 7 1/2 gelas santan.
Ok faham.

Saya bawa balik kampung semua bahan sebab ada kenduri keluarga. Jadi lokasi kali ini bertempat didapur mak saya.



Saya tahu mak uda selalu guna brand yang ini- beratnya 300gm. Jagung halus itu no choice..itu saja yang jumpa. Selain tu saya guna santan kotak.


Masuk tepung kastad kedalam periuk yang agak besar. Masukkan sedikit santan dulu untuk disebatikan dengan tepung hingga tiada bintil tepung. Bila tepung sudah hancur,baru tuang baki santan. Masukkan gula dan panaskan periuk sebentar. Agak-agak gula sudah hancur baru tuangkan satu tin jagung halus. Terus masak dan sentiasa kacau dengan api sederhana.


Kacau sentiasa sehingga ia mula pekat. Bila ia memekat automatically ia nampak berkilat. Tutup api dan tuang kedalam loyang yang sesuai. Adunan agak banyak, jika loyang kecil- buat dua loyang.
Sejukkan.


Minggu sebelum itu saya sudah praktis dirumah. Bila sudah sejuk, lalukan pisau disekeliling loyang dan terbalikkan. Saya buat begini supaya lebih mudah dipotong (kuih ini mudah pecah). Potong dalam saiz yang kecil.



Sedap rasanya.


Sukatan gelas panjang adalah gelas yang tinggi diatas.
(gelas berwarna hanya sekadar perbandingan).

Sekian.

No comments:

Post a Comment