Wednesday 26 August 2015

ENTRI 130 : BUNTU.

Bismillah.


Dulang besi putih berkaki berbentuk square bersusun sebelah menyebelah dipenjuru kanan ruang tamu. Ada lima dulang semuanya. Sudah berbelas hari dari saat saya menerimanya. Saya yang tersandar didinding berhampiran pintu cuma memerhati dengan pandangan yang kosong.

Mengeluh.

Blank.

Betul-betul blank!

Masih tidak nampak apa-apa.

Menoleh lagi kepenjuru itu.

Blank juga!

Beberapa hari sebelum itu, sempat singgah dipasaraya XX. Dengan otak dan badan yang masih letih akibat memasak untuk majlis open house lalu, semua dipegang serba tidak kena. 
Hendak ambil inikah?
Atau yang itu? 
Bunga yang ini atau yang itu..?
Pegang beberapa tangkai bunga ala-ala orkid berwarna purple terang, eh eh boleh letak balik.

Apa kena aku ini?
Sudahnya satu pun tidak dibeli. 
Akhirnya balik.

Kenapa?
Otak saya sudah jammed ke apa?

Dirumah pun begitu.
Pandang sudah beribu kali. Kot-kot timbul idea. Kot-kot tergambar sesuatu.
Selalunya saat-saat begini saya sudah nampak, tapi tidak ada.
Macamana ni?

Saya pulak sudah ambil barang hantaran ini dari seorang saudara. Takkan hendak dipulangkan semula.
Kena juga hadap.
Disaat dan ketika ini, saya rasa hendak letak jawatan.
Sebagai tukang gubah hantaran.
Serius.

****

Ala buat je.

Esok saya mesti mula buat!
Fullstop.


Sekian.
Mengharap ehsan dari Tuhan.

No comments:

Post a Comment