Wednesday 1 April 2015

ENTRI 124 : KACAMATA PERTAMA.

Bismillah.


Smart.
Itulah persepsi pertama saya terhadap mereka yang berkaca mata.
Masa itu, saya budak lagi.

Bila dewasa, persepsi itu terus berubah. Seorang kawan yang rabun jauh pernah bercerita, dia selalu teraba-raba mencari spec nya bila terlupa dimana letak. 
Semuanya kabur.
 Alangkah tidak syoknya bila membayang keadaannya itu.

Tapi semalam....


Saya punyakah?
Ya.



Why?


Bila membaca, tulisan nampak mengembang macam biskut lemak kena cicah air milo.
Kalaulah saya tidak mengikuti kelas mengaji Quran pada waktu malam, rasanya saya tidak akan buat.
Sebab saya masih boleh membaca dengan baik dengan cahaya terang pada waktu siang. 
Dua hari lepas, saya memohon untuk berhenti ngaji seketika sebab malam-malam, titik dua jadi tiga. Huruf amzah yang kecil pun macam titik tiga juga. 
Wah wah ini sudah kes berat. 
Mana boleh tembak-tembak masa baca Quran. 
Mahu tidak mahu terpaksalah saya ke kedai cermin mata.

Sangat tidak best.
Saya separa rela ke kedai itu.
Terang Mr. Apek, saya juga ada sedikit masalah rabun jauh.
Mana ada! 

Hendak buat spec untuk rabun dekat saja.
Apek akur.
Ok la. Ok la esok angkat, 120....mau bayar penuh?
Deposit 50 dulu.

Semalam, si dia sampai.
Bila sudah pakai, semua tulisan jadi terang benderang.
Tulisan sekecil semut pun sudah jadi jelas.


For relief, massage VICKS VAPORUB on throat, chest and back. For use in steam : Partly fill a bowl with steaming water, add 2 teaspoonfuls of VapoRub and inhale vapours for 10- 15 minutes. repeat as necessary. Children should be closely supervised to avoid scalding...bla bla bla

Sudah boleh baca statement bertulisan halus kat tepi kotak Vicks itu.
Yeay...

Walau masih dalam denial stage- perlahan-lahan terima jua kenyataan.
Ingat mata kau tu muda lagi?

Power  170.


Sekian.




No comments:

Post a Comment